Martha Marcy May Marlene

21 Abril



ENTREVISTA A SEAN DURKIN
P: Quin va ser l’origen del projecte?
DURKIN: Havia produït Afterschool i estava buscant un projecte per a realitzar el meu debut en la direcció, i sempre he sentit fascinació pel món de les sectes. Volia fer alguna obra basada en els personatges, contemporània i naturalista. Jo crec que sempre que han aparegut sectes en el cinema s’han representat d’una forma molt exagerada i amenaçadora, quasi com una caricatura. Llavors, vaig començar a investigar intentant trobar una idea que poguérem desenrotllar amb un pressupost limitat. Vaig llegir un passatge que em va cridar molt l’atenció, i em vaig dir, ‘Bo, ací està, esta és la història que jo vull contar’. I la història tractava sobre una xica que havia abandonat un d’aquests grups quan els seus membres van optar per la violència. Es va escapar i el líder va aconseguir trobar-la. Però, en comptes d’amenaçar-la, li va tornar el seu diners i li va desitjar sort. Per tant, era una complicada i retorçuda manera de deixar anar algú. I jo em vaig preguntar com serien per a ella les tres setmanes següents, com algú podria tornar a ser una persona normal i inserir-se en la societat després d’això.
P: Com va trobar el to adequat per a la pel·lícula?
DURKIN: Realment no ho sé, sincerament. Supose que simplement és el meu gust personal. Jo sabia el que no volia: no volia una pel·lícula excessiva, jactanciosa o dogmàtica. Quan veus un documental sobre una secta i et fiques de ple en el tema, des d’un punt de vista objectiu, és fascinant. Un pensa, "Caram, eixa gent està fotuda!" [Rialles], no obstant això, amb esta pel·lícula no podries arribar a pensar això. Has de tindre tanta confiança com té Martha. Hi ha certs senyals d’alarma, i, en un moment donat de la seua vida, una persona hi pot veure (o no). La gent que suporta una relació d’abús no la veu com a tal. Llavors, tot açò em va permetre fer que Martha lliscara per eixa senda, en eixe sentit. La imatge més icònica de la bogeria d'un membre d’una secta és la de la xica de la banda de Manson asseguda en la vorera, davant del jutjat, soltant incoherències. Jo no volia arribar fins a eixe punt perquè llavors seria fàcil desdenyar-la i simplement dir, "Eixa tia està boja". Volia crear una línia argumental més fina i tractar cada personatge com si fóra una persona real.
P: El que resulta molt impressionant és l'enfocament minimalista que li dóna al film, el subtil matís psicològic del personatge de Martha. No és una pel·lícula de por, però posseeix elements de terror silenciós, de por de baixa intensitat.
DURKIN: M’agraden les pel·lícules de por, però deteste les pel·lícules de por roïnes. El resplandor i La semilla del diablo són les meues dues pel·lícules favorites de tots els temps. Una altra pel·lícula que em va influir molt també va ser Tres mujeres, d'Altman, per la forma en què tracta els personatges femenins, que són molt complicats però alhora   simplistes. Eixa pel·lícula és tota una experiència. Entres en eixe estrany univers i les sents parlotejar tot el temps. És una cosa divertida i misteriosa que t’introdueix en eixe món. Realment no segueixes completament l’argument; hi ha una història, però no és d’això del que es tracta.
P: Com va ser el seu procés d’investigació per a crear el marc ideològic de la secta de Patrick?
DURKIN: He assistit a col·legis religiosos la major part de la meua vida, i des de molt jove vaig decidir conscientment no participar d’això. Vaig viure a Anglaterra fins que vaig complir 12 anys. Vaig anar a un estricte i exclusiu col·legi masculí on ens reuníem per a resar durant mitja hora cada matí, i recorde que pensava, "Aquest no sóc jo, jo no faré açò". Segons em vaig anar fent major, els principis del budisme semblaven ajustar-se més a la meua manera de viure. No sóc budista per a res, ni tan sols m’hi acoste! [Rialles]. No obstant això, algunes de les coses que diu Patrick provenen d’eixe dogma; Patrick ho manipula per a adaptar-ho al que li interessa a ell : Viure el moment present és el més important: oblidar-se del temps, oblidar-se de qualsevol desig o aspiració. Tot el que has de fer és estar amb els altres, centrar-te en la terra, disfrutar cada dia pel que realment és, menjar i estar tots junts... Una amiga meua va estar en una secta que era un grup d’inspiració budista, de manera que em va corroborar eixe aspecte. El següent que em vaig preguntar va ser, com aconseguiria fer açò realitat?" Vam pujar fins a les muntanyes Catskills i des del cotxe véiem que hi havia moltes granges abandonades. I vaig pensar que seria molt fàcil per a esta gent vindre fins ací i fer-se amb una casa. Comences amb tres o quatre persones, i abans que te n'adones hi ha vint persones vivint en la granja. A partir d’ací, el que necessites és aïllar eixes persones, per tant, decideixes que eixa granja subsisteix de manera autosuficient. I així es constitueix la gènesi d’una secta.
P: L’estratègia visual que ha adoptat en el film, de quina manera reflecteix o amplifica l’experiència que un espectador té en observar el turment i les seqüeles que pateix Martha?
DURKIN: Bo, no volíem veure-ho sempre des de la seua perspectiva. El resultat havia de tindre un equilibri per tal de crear un ritme i una orientació de la càmera que s’adaptaren al to del film i afegiren suspens i de submergir el públic en eixa experiència. La primera cosa que vam voler fer va ser combinar alguns moviments de càmera en mà, i per a això vam recórrer a la utilització de zooms lents; agranats de càmera, zooms i visionat. També es van intercalar plans estàtics per a crear un ritme molt concret. Però, a banda de tot açò, volíem que fóra una cosa absolutament relaxada i deixar que els actors feren el seu treball. Érem prou flexibles quant a la planificació i les marques. Jo escric escenes molt específiques, però una vegada exposades al plató, ja no torne a mirar el guió. Recorrem l’espai i intentem buscar el que resulte més natural. És un metode molt participatiu, reescrivíem escenes segons hi arribàvem i ens asseguràvem que tot el món se sentira còmode amb el que havia de dir. No m’aferre al que he escrit. I crec que l’estil visual s’ajusta a això, a ser concrets i a crear una atmosfera, però sempre que no supose un obstacle. Volíem que la pel·lícula tinguera vida i que tinguera una textura realment creïble. Preferíem una aparença deteriorada més que impol·luta, alguna cosa que sintonitzara amb el paisatge que rodeja la granja.
P: Gran part de l'hipnòtic i confús estat mental de Martha es transmet a través del muntatge, dels subtils moviments entre present i passat, que també revelen la seua història als espectadors.
DURKIN: Sí, jo no volia separar el passat del present a nivell visual. La meua idea era que mai se sabera què passaria a continuació. Martha intenta trobar algun sentit al que li ha succeït a la granja i també saber com comportar-se al llac; per a ella tot ocorre al mateix temps, per tant, tot s’emmarca en el present.
P: El disseny de so té una textura sinistra que afavoreix enormement l’atmosfera de terror. Com va decidir quina era la millor manera d’utilitzar eixe element?
DURKIN: El so és molt important per a mi a l’hora de crear una atmosfera. Habitualment pense en el so mentre escric. En primer lloc, es tractava de ser naturalista i, després, de trobar el mode de fer perquè tots els elements contribuïren a crear tensió. Odie el tipus d’entrades musicals estrepitoses que reclamen tota l’atenció. Ací tot està basat en un escenari ric i natural per si mateix. A banda d’això, poden agregar-se molts canvis de to on ignores si hi ha banda sonora, sons o soroll de sala i crear així una atmosfera més intensa. Vam trobar eixe to i s’ajustava perfectament en incorporar-lo a la pel·lícula.
P: Quines van ser les escenes més dures de rodar, per raons logístiques o d’un altre tipus?
DURKIN: Una seqüència realment difícil de rodar va ser l’escena on Marcy es gita amb Ted i Lucy mentre ambdós estan fent l’amor. Atés que era un succés tan incongruent, realment no hi havia forma de saber com havia de ser la possible reacció. No sabíem molt bé per on orientar la interpretació. Em sent molt satisfet del resultat final, i crec que vam prendre la decisió més correcta, però en aquell moment -encara em continue preguntant si la reacció resulta sincera- va ser realment complicat.
“NO EXISTE LO CORRECTO”
            Dolorosas casualidades de la distribución española, Martha Marcy May Marlene (MMMM), de Sean Durkin, coincide con un título con el que guarda bastantes similitudes: Take Shelter. Ambas tienen un protagonista confundido y que confunde al espectador (¿Lo que ve es cierto o imaginaciones suyas?), ambas reflexionan sobre el poder de la religión o el agarre vital en que se convierten las creencias en la devastación actual, y las dos están dirigidas con realizadores con brío.
            En el caso de MMMM -el título se refiere a los cuatro nombres de la chica protagonista, recien huida de una secta-, Sean Durkin ha llamado la atención lo suficiente como para recibir premios (uno en Sundance) y candidaturas por todos Estados Unidos como realizador debutante. “En realidad, yo no pensaba hacer un filme así, pero leí algo sobre los cultos, me interesó cada vez más y me decidió un reportaje con fotos de gente huida de las sectas que comparaban con retratos de antes de entrar en esos cultos. Las transformaciones eran brutales”. La película juega con las dos caras, con cómo quedan esos excreyentes marcados de por vida en su inconsciente. “¿Puede que sea parte de su locura? Bueno, en el filme hay decisiones artísticas que creo no aclaran mucho la situación sobre lo que vemos”.
            Al salir de la secta (con un aroma amish y marcada por el esclavismo sexual y emocional), Martha va a vivir con su hermana y su cuñado, y la familia no resulta mejor refugio que la comuna de la secta. “Por supuesto, porque no existe lo correcto y lo bueno en la vida. Me gustó poner ese personaje en medio de esos enfrentamientos, que sientas el atractivo sentimental de las sectas”. ¿Tal vez en Estados Unidos hay más campo abonado para ellas? “Nunca había pensado en ello. No quise meterme mucho en disquisiciones sociales o filosóficas. Sí hay más sectas, pero me inspiré mucho en una inglesa”.
            Otro de las grandes aciertos de MMMM es su actriz principal, Elizabeth Olsen (Luces rojas), la hermana pequeña de las gemelas Mary-Kate y Ashley. “Pues llegó del proceso de casting. Buscábamos una cara fresca nueva, que nadie conociera y así apareció ella. Nunca pensé en si la marca Olsen mancharía el filme”. En su ayuda, rodaron primero toda la historia de la secta y posteriormente su vuelta a la familia. “Nunca pensé en su posterior repercusión. Sabía que filmaba algo especial, aunque jamás jamás soñé con esto. Solo pensaba en hacer mi trabajo lo mejor posible. Por eso tampoco me preocupé en si molestaría a alguien”.
Gregorio Belinchón (EL PAÍS, 26 d'abril de 2012)



LA FITXA
EUA, 2011. 102 minuts.
Director i Guió: Sean Durkin. Fotografia: Jody Lee Lipes. Música: Saunder Jurriaans
Danny Bensi. Productors: Josh Mond, Antonio Campos, Chris Maybach,
Patrick Cunningham.
Intèrprets: Elizabeth Olsen (Martha), Sarah Paulson (Lucy), Hugh Dancy (Ted), John Hawkes (Patrick).





PRÒXIMA PEL·LÍCULA

LAS NIEVES DEL KILIMANJARO / França, 2012
Robert Guédiguian

Malgrat el fet d'haver perdut el seu treball, Michel viu feliç amb Marie-Claire des de fa trenta anys. Els seus fills i els seus néts els omplin d’alegria. Tenen amics molt pròxims. Estan orgullosos de les seues activitats sindicals i polítiques. Però les seus vides es veuran afectades quan pateixen un robatori.



No hay comentarios: