Women without men

Dia 25

UN JARDÍ DE LLIBERTAT
Hi ha un moment de digressió en Women without men en què els seus protagonistes, dones de molt distinta classe social, acaben en un jardí especial, allunyat en l'àmbit temporal i l’espacial de les revoltes -i posterior colp d’Estat- que va viure Iran en 1953.
És un toc de realisme màgic gens subtil, un senyal a l’autèntica passió de la seua directora, l’iraniana Shirin Neshat (Qazvin, 1957): el videoart. Neshat és una de les creadores audiovisuals més importants i Women without men, el seu reeixit salt -premi a Venècia inclòs- al llarg de ficció. Eixe senyal enllaça la seua pel·lícula amb Hunger, de Steve McQueen, un altre videocreador d’altura esdevingut en cineasta amb ganes de contar històries socials amb potència visual i lirisme. "Moltes gràcies pel paral·lelisme. El respecte moltíssim com a artista i com a realitzador de cine", contesta per telèfon des de Nova York.
"És cert que usem la poesia per a parlar del drama. Altres artistes, com Julian Schnabel, han caigut en el convencionalisme en el seu salt al cine. Al contrari, per a mi era necessari usar la força de les emocions, la potència de les imatges per a construir la història sense oblidar els diàlegs. Ah, el guió... es dur respectar-lo per a algú que ve de la videoinstal·lació [rialles]".
La directora iraniana ha viscut quasi tota la seua vida als Estats Units, però mai no ha traït al seu país natal en la seua obra. "Estic tan involucrada a ser iraniana, que entenc que la gent veja la meua obra com la d’una autora d’allí, malgrat que als 18 anys la meua família es va mudar als EUA. Sé que la meua obra és un constant diàleg entre la societat iraniana, l’islam i la condició femenina. Ser artista és ser conscient de tu mateixa, de la teua realitat". I en esta onada de llibertat que arrasa com un tsunami els països islàmics, li ha arribat l’hora a Iran? "Tant de bo. Açò està passant tan ràpid. A Egipte va ser molt espontani, però a Iran no agafaran el Govern amb la guàrdia baixada. Hi ha un ferri control de les comunicacions".
En Women without men, el jardí-refugi al·legòric en què es reclouen les dones beu del realisme màgic de la literatura sud-americana. És una elecció seua? "Hi estava al llibre en què es va basar el guió. Molta gent em va avisar: 'Eixe tipus de literatura és el més difícil de traslladar al cinema'. No hi ha ni una adaptació decent de les novel·les de Gabriel García Márquez, perquè la màgia i l’al·legoria no es poden plasmar en la pantalla si no ho fas amb absoluta llibertat artística. I l’al·legoria sempre ha estat a la cultura persa. El jardí serveix per a escapar de la realitat, i molts occidentals no m’entenen".
A Neshat se li acaba el temps, però abans vol recordar Jafar Panahi, el cineasta iranià represaliat pel règim dels aiatol·làs. "Som amics, estem en contacte constantment. La seua conversió en icona és dolorosa per a la seua situació, però necessària per a defendre la democràcia a Iran".
Gregorio Belinchón (EL PAÍS / 25-02-2011)




LUCHA A GARROTAZOS
Teherán, 1953. Partidarios del primer ministro Mohammed Mossadeq, defensor de la nacionalización de los recursos petrolíferos iraníes, se enfrentan en una plaza emblemática de la ciudad con los defensores del sha Reza Pahlevi, apoyado en la sombra por los servicios secretos del Reino Unido y Estados Unidos. Es la lucha abierta de los ciudadanos de un mismo pueblo. En una plaza y a garrotazos. Los paralelismos con lo ocurrido en Egipto y variados países del mundo islámico nos llevan, una vez más, a elucubrar sobre el carácter cíclico de la historia. Women without men, ópera prima de Shirin Neshat, llega con retraso a España pero, quizá, en el mejor de los momentos.
Premio a la mejor dirección en el Festival de Venecia de 2009, la película cuenta la historia de cuatro mujeres durante los días del golpe de estado, mezclando cine político, drama social y, lo peor, un halo de descompensada imaginería visual que la convierte en una obra desigual. Mejor cuanto más apegada a la tierra, cuanto más centrada en el devenir físico de sus personajes, la película de Neshat, sin embargo, resbala cuando se sube a las nubes de una poesía visual más cercana a un realismo mágico con tendencia a lo rancio que a sus demoledores, subversivos y desconcertantes trabajos realizados desde hace dos décadas en el campo del videoarte y la fotografía. Eso sí, las circunstancias históricas del momento invitan a interiorizar en el imaginario colectivo algunas frases. "Todo se repite en la historia. La esperanza, la traición, y también el miedo". Actual, intemporal.
Javier Ocaña (EL PAÍS / 25-02-2011)

A partir del seu treball com a fotògrafa i videoartista, Shirin Neshat ha elaborat des de l’exili la seua pròpia versió de la teoria de gèneres en un context tan polaritzat com el de la societat iraniana, en el qual la tradició opressora del patriarcat ha deixat molt clar qui són els roïns de la pel·lícula. Més d’una instal·lació de Neshat ha fet insistència en aquest enfrontament, amb la subtilesa obliqua d’un art que no necessita el relat per a fer-se entendre. En Women Without Men converteix aquest discurs en narració. La subtilesa desapareix: el més discutible d’esta opera prima és que les quatre protagonistes, dones en l’època del colp d’estat de 1953 a Teheran que va derivar en un enfortiment del fonamentalisme, són en excés representatives o simbòliques d’un únic missatge. El personatge més interessant, el d’una prostituta a la vora de la bogeria, és el més abstracte, i el portador de les imatges més malaltes i belles d’una pel·lícula que troba la seua capacitat de seducció en la bellesa lunar, una mica sinistra, de la seua estètica, prolongació directa de la producció artística de Neshat.
Sergi Sánchez (fotogramas.es)


El cine iraní se debate entre el exilio y el encierro más vergonzoso (memorable silla vacía en el reciente Festival de Berlín para Jafar Panahi). Pero Shirin Neshat pertenece más al videoarte neoyorquino que al cine que se viene desarrollando en su tierra natal, lo que se nota y se siente en este su primer largometraje. Historia coral, coherente y consecuente con la temática de la Neshat fotógrafa y performance, Women Without Men adolece de dimensión cinematográfica, más que de ambición narrativa, lo cual supone una falta grave para alguien que se ha doctorado cum laude en el territorio de la imagen.
No queremos decir con esto que los planos de la película no posean la belleza de la serie fotográfica Women of Allah, ni la capacidad de sugerencia de obras como Turbulent o Rapture, sino que del conjunto no se desprende aquella fuerza intrínseca que sí atesoraban las mencionadas piezas. La película deja para el recuerdo secuencias como la del prostíbulo –extraída de Zarin, otra adaptación de la literatura de Parsipur Shahrnush–, la del baño público, o la misma escena del suicidio que vertebra la película, pero por otro lado peca de una insuficiente y en ocasiones artificiosa recreación histórica (hablando en plata, al conflicto histórico le faltan extras y le sobra maquillaje).
Aún así, la película conquistó al presidente del Jurado del Festival de Venecia en 2009 (Ang Lee), lo que provocó que Neshat se hiciera acreedora del León de Plata en aquella edición. Premios más cuestionables se han visto.
Sergio F. Pinilla (cinemania.es)

LA FITXA
Zanan-e bedun-e mardan. Alemanya, Àustria, França, 2009. 95 minuts
Directora: Shirin Neshat. Guió: Shirin Neshat, Shoja Azari (Novel·la: Shahrnoush Parsipour). Fotografia: Martin Gschlacht. Música: Ryûichi Sakamoto. Producció: Susanne Marian, Martin Gschlacht i Philippe Bober.
Intèrprets: Pegah Ferydoni (Faezeh), Arita Shahrzad (Fakhri), Shabnam Tolouei (Munis), Orsi Tóth (Zarin).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA
NADER Y SIMIN, UNA SEPARACIÓN / Iran, 2011
Asghar Farhadi
Nader i Simin son un matrimoni que, junt amb la seua filla Termeh, decideixen abandonar Iran a la cerca d’una vida millor. Però quan tot està quasi preparat ell es tira enrere per temor d’abandonar son pare, a qui li han diagnosticat Alzheimer. Així comença un conflicte entre ells, que es complicarà quan Nader decideix contractar una dona per a ajudar-li amb l’atenció 




de son pare. SI NO L'HEU VISTA, NO VOS LA PERDEU. ÉS UNA DE LES MILLORS PEL·LÍCULES ESTRENADES EL 2011.

No hay comentarios: