El niño de la bicicleta

Dia 4    

JEAN-PIERRE I LUC DARDENNE

Amb dues Palmes d’Or, el cinema dels germans Dardenne és un dels cims indiscutibles del panorama mundial. La seua última pel·lícula, El niño de la bicicleta, Gran Premi del Jurat en l’últim Festival de Cannes, significa alhora una tornada a les seues arrels i un punt i a part en les seues carreres.
Els cineastes, no en va, tornen a moltes de les seues claus i obsessions però sorprenen amb un film més lluminós que els anteriors. “Hi ha dues diferències de pes -assenyala a EL CULTURAL Jean-Pierre Dardenne-. D’una banda, és la primera vegada que rodem a l’estiu, i la llum canvia del tot. És una pel·lícula molt del carrer. D’un altre costat, el personatge interpretat per Cécile de France és netament positiu”.
Hi ha un tercer element que marca la diferència i és que per primera vegada en el seu cine hi ha música. El niño de la bicicleta té, com és habitual en les pel·lícules dels belgues, un xiquet com a protagonista: Cyril, un xaval de tretze anys hiperactiu que malviu en un centre per a xiquets desemparats i que somia de ser rescatat per son pare (l’habitual Jéremie Renier). Mentre el xiquet busca el seu pare, una perruquera amb un cor d’or s’ofereix a atendre’l els caps de setmana,  i inicia així una relació matern-filial que és un triomf absolut de l’amor.
En molts aspectes, El niño de la bicicleta és perfectament coherent amb l’univers dels Dardenne. La figura del pare desaprensiu la podem veure en La promesa (1996) o, fins i tot, en El niño (2005), on amb uns quants anys menys el propi Renier li donava la seua primera volta al personatge de progenitor sense escrúpols. D’altra banda, els més joves són protagonistes habituals del cinema dels cèlebres germans. L’inquiet Cyril enllaça amb l’adolescent de La promesa en la seua bondat natural o amb el d'El hijo en el paper simbòlic que acaba adoptant com a esperança de futur. A més, com és freqüent, el film planteja nombrosos dilemes morals: Fins on arribarà eixa dona per a protegir un xiquet que no és el seu fill? Serà aquest capaç de superar la ràbia i el rancor per haver sigut abandonat i apartar-se del mal camí?
Ens interessa col·locar els nostres personatges en situacions d’un dramatisme extraordinari en què han de prendre complexes decisions morals. Ens agrada acompanyar-los i veure com aconsegueixen eixir avant. En el nostre cinema, la pregunta té a veure amb la consecució d’un crim i les seues conseqüències”. Ací està la protagonista de El silencio de Lorna (2008), la seua anterior pel·lícula, traumatitzada per un homicidi involuntari o el Cyril d’aquest nou film, carn de canó per al delicte.
Els Dardenne solen fixar-se en personatges de classe baixa, persones sense estudis i amb poques possibilitats de prosperar per als quals la delinqüència és un drama inevitable. “És difícil respondre a la qüestió de per què situem les nostres pel·lícules en ambients marginals. Podrien adduir-se qüestions polítiques o sociològiques però no estaríem sent sincers perquè hi ha motivacions més profundes. Cal estimar esta gent, el seu somriure, la seua forma de buscar-se la vida. No creiem que filmem víctimes sinó persones en circumstàncies molt dures”, explica Luc Dardenne.
Ben sovint, en els seus films succeeixen coses terribles que deixen l’espectador amb el cor encollit. Encara que El niño de la bicicleta ens faça somiar amb un futur millor per al seu protagonista, també ens trobem amb un d’eixos éssers a la deriva tan propis de la seua filmografia: “És un fet universal que les persones que no han rebut afecte de xicotets tendeixen a la destrucció. No és casual que la Securitate romanesa reclutara orfes o desemparats per a les seues sinistres operacions. Cyril necessita desesperadament sentir-se estimat, sentir que algú es preocupa per ell. Haurà d’aprendre a estimar la vida”.
Els bons aficionats al cinema dels Dardenne també saben que hi ha dues coses que poques vegades fallen. D’una banda, és constant el tràfec de bitllets arrugats, eixos diners que es fan físics i que cobren així una presència més simbòlica que el líquid i electrònic de les targetes de crèdit. Per l’altra, la velocitat es converteix en una via de fuga per als desconsols del protagonista, com el kart de La promesa o la moto d'El niño; ací és la bicicleta del propi títol la que també marca el ritme dinàmic i frenètic del film: “Concebem eixe moviment constant de la bicicleta com una metàfora del seu nerviosisme, de la seua inquietud. Ell va d’una porta a una altra, i eixe trasbals no és més que la seua desesperació per acostar-se al pare”. No obstant això, al contrari que en altres films, en esta ocasió el to realista (naturalista és l’adjectiu tradicional per a descriure el cine dels Dardenne) es veu substituït per un to quasi de faula que a estones recorda una versió lliure d’Oliver Twist.
            Les trames normalment enrevessades dels Dardenne desapareixen en El niño de la bicicleta, on la història transcorre sobre les carrils d’un argument diàfan. Per què tornar una vegada i una altra a l’assumpte de l’orfandat, dels fills abandonats? “En la societat actual els vincles familiars són molt més fràgils. Alguna cosa passa en un món en què els pares no s’ocupen dels seus fills”, afegeix. El niño de la bicicleta rubrica una de les filmografies més brillants i coherents de la història del cinema.
Juan Sardá (EL CULTURAL 28/10/2011)


LA BONDAT D’UNA ESTRANYA
En El silencio de Lorna (2008), els Dardenne deixaven la seua castigada heroïna abandonada en el cor del bosc, com una Blancanieves inquietant, aparentment fora de perill d'eixos ogres quotidians que poblen els submóns del tràfic d'individus. Ara, són els propis cineastes els que parlen de conte de fades al referir-se a El niño de la bicicleta, radical exercici de concisió narrativa que corre el risc de ser subestimat quan, en realitat, és l'afinament del seu cine social, sempre nets de paternalisme i sermoneig ideològic.
En El niño de la bicicleta, el protagonista, vestit de roig, travessarà un bosc que funciona com el territori de la temptació, de la senda torçada que podria frustrar el seu testarrut camí de redempció. És un moment que emparenta amb el desenllaç d' El silencio de Lorna, pel·lícula en què s'amplificaven els ressons noir d'El niño la filmografia dels belgues és un complex sistema de gots comunicants.
Els Dardenne aconsegueixen que la seua posada en escena responga en tot moment a la tensió interior del seu personatge, eixe cadell desemparat, en constant lluita amb un món que li resulta hostil i que haurà d'acomodar-se a eixe nou (i potser provisional) cau que li ha habilitat la bondat d'una estranya.
Jordi Costa (EL PAÍS, 28 d’octubre de 2011)
 LA FITXA
Le gamin au vélo. Bèlgica-França-Itàlia, 2011. 87 minuts
Direcció i Guió: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. Fotografia: Alain Marcoen. Productors: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne i Denis Freyd.
Intèrprets: Cécile de France (Samantha), Thomas Doret (Cyril), Jérémie Renier (Guy).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA
ARRUGAS / Espanya, 2011
Ignacio Ferreras

Emilio, que pateix un principi d’Alzheimer, és ingressat en una residència, on de seguida es fa amic de Miguel, qui l’ajudarà a evitar que vaja a parar a la planta dels incapacitats. Llargmetratge d’animació per a adults, basat en el còmic homònim de Paco Roca (Premi Nacional de Còmic 2008).



No hay comentarios: