Take Shelter

17 Març


ENTREVISTA AMB JEFF NICHOLS

El cineasta nord-americà estrena Take Shelter, un thriller sobrenatural a mitjan camí entre la bogeria i la profecia. La distinció entre paranoics i visionaris sempre va ser molt imprecisa, quasi indetectable. En estos temps convulsos, Take Shelter, amb el seu aire malsà i la seua particular condició de thriller sobrenatural, brilla com una precisa i demolidora al·legoria contemporània. Jeff Nichols, als seus 34 anys, ha rodat una de les pel·lícules més intenses i tristEs del cine actual. Un film en què el seu torturat protagonista converteix les seues estranyes visions en una elucubració catastrofista que està a mitjan camí entre la bogeria i la capacitat profètica d’un Tiresias del segle XXI.

-Tot va començar amb la imatge d’eixa profecia del protagonista sobre una tempestat que s’acosta. Calia fer una volta més i apareix la idea de la seua possible malaltia mental. Amb els personatges de ficció succeeix una cosa curiosa, i és que el públic els coneix en un moment concret de la seua existència però no sap quina càrrega emocional porten damunt. Al principi el seu comportament pot semblar inversemblant a causa d’eixa ignorància, però a poc a poc anem entenent les seues claus.

Shannon interpreta Curtis, un obrer de la construcció en el centre rural d’EUA que porta una vida aparentment idíl·lica junt amb la seua esposa i la seua filla sordmuda. Take Shelter significa “buscar un refugi”, un lloc en què sentir-se segur que el protagonista comença a construir al jardí de sa casa davant del seu temor (imaginari?) a eixa tempestat apocalíptica.

-El temor malaltís de Curtis es correspon d’alguna manera amb les seues pròpies pors al futur de la civilització?

-En la pel·lícula mescle dues pors. D’una banda, el meu temor personal, relacionat amb les meues pròpies inseguretats respecte al que serà de mi. Per l’altra, el film reflecteix el temor i l’ansietat de la societat. Estem en un moment en què la paraula apocalipsi ens sembla més pròxima que mai. Si preguntes per ací, és sorprenent quanta gent et dirà que està segura de que queda poc per a la fi del món.

Davant la progressiva demència del personatge, assalten tots els dubtes. Un no sap si Curtis s’assembla a la Catherine Deneuve de Repulsión i acabarà sent un psicòpata o al Harrison Ford de La costa de los mosquitos i és simplement un il·luminat. A mesura que cresca la seua bogeria i es veja més assetjat per una societat que no l'entén i el rebutja, el malson començarà a agrir-se.

-Perquè eixa ansietat tinga un sentit, ha de tindre alguna cosa que li importe perdre com són la seua dona i la seua filla. Jo vaig escriure esta pel·lícula poc després de casar-me, en passar dels 20 als 30, i vaig sentir eixa por irracional a perdre el que tenia. Va ser al final de l’època de Bush, quan encara no havíem eixit de la guerra i ja entràvem en el desastre econòmic actual. Tots els dies es propagava en les notícies eixe sentiment de terror. El més sorprenent és que portem així més de deu anys, potser des de l'11-S. No crec que siga el millor que li pot passar a la nostra societat.




-Aquest clima apocalíptic es produeix en un moment històric indiscutiblement complicat, però molt menys violent, i amb major benestar, que altres èpoques de la Humanitat en què hi havia més il·lusió i energia. S’ha fet l’home menys tolerant?

-La nostra tolerància cap a les dificultats és sens dubte molt menor ara que fa unes dècades. Per exemple, ja no assumim que hi haja morts en les guerres. Abans morien desenes de milers d'homes en cada conflicte armat. Hui no ho suportaríem.

- Acaba de rodar Mud, en la que compta amb dues estreles de Hollywood com Reeixe Witherspoon i Mathew McCounaghey. Serà fidel a l’atmosfera de Take Shelter?

-Estic en ple muntatge. Per descomptat, de seguida pot detectar-se que és del mateix cineasta però va cap a llocs molt distints. Tracta sobre l’amistat entre dos adolescents, sobre la seua primera experiència amb l’amor. És un film molt més lluminós, en el qual hi ha un toc de melancolia però que també intenta reflectir eixe caràcter d’aventura que té tot a eixa edat. En Take Shelter veiem un personatge ja madur, entrats els 30, responsable d’una família. Són situacions molt distintes.

-A Hollywood hi ha hagut innumerables pel·lícules sobre apocalipsi, des de Roland Emmerich a Shyamalan.

-M’agradaria poder treballar amb els mitjans que té Hollywood, ells aconsegueixen fer estos espectacles grandiosos. La llàstima és que ho basen tot en l’espectacle i no en els personatges. Quan tractes amb un assumpte tan greu i tan “gran” com la fi del món, per a mi és important mantindre’m prop dels personatges, convertir eixa situació increïble en alguna cosa pròxima, comprensible, amb la qual et pots identificar. El problema d’eixes pel·lícules de Hollywood és que no tinc res emocional a què agafar-me. Sóc incapaç de sentir-m'hi commogut.

-Es detecta la influència d'Hitchcock.

-Jo diria que Hitchcock és una gran influència, al mateix nivell que Kubrick i Spielberg. Admire la seua capacitat per a imposar-se a Hollywood i comptar amb els millors pressupostos i mitjans i alhora mantindre la seua personalitat. Des d’un punt visual, els considere els més grans directors que mai han existit. La por és un sentiment que és patrimoni del cinema, un territori que li és propici, i ells han sabut captar-ho millor que ningú. Admire la seua capacitat per a crear imatges amb una gran càrrega emocional.

-Parla tota l’estona d’emocions i sentiments. Es considera un director més pròxim a aqueix terreny que a l’intel·lectual?

-Supose que ningú vol dir que no és intel·lectual però sí que és cert que m’identifique més amb el món dels sentiments que amb el de les idees. Aspire a crear emocions profundes en els meus espectadors, per descomptat.

- És curiós que plantege una pel·lícula de gènere en el terreny del cinema independent. -Volia fer una pel·lícula híbrida entre el drama i el thriller, eixa va ser la meua idea des del principi. El problema de jugar amb l'element sobrenatural és que estem acostumats al terreny de Hollywood, en el qual la versemblança no importa. Quan veig una pel·lícula en què l'heroi cau de la finestra i continua corrent no m'ho crec. Jo intente que l'espectador senta amb el personatge i puga ficar-se en la seua pell, per això tracta de ser el més específic i concret.

-No es diu on esdevé la història. Té reminiscències del seu Arkansas natal?
-Vam rodar la pel·lícula a Ohio, és una zona del centre dels Estats Units que s’assembla a Arkansas en el sentit que ací vius amb el perpetu temor que hi haja un tornado. Vinc d’un lloc en què l'oratge no és qüestió de si plourà o deixarà de ploure sinó si ta casa pot eixir volant pels aires.
Juan Sardá (EL CULTURAL, 09/03/2012)

EL DILUVI QUE VE
            Des del seu mateix títol, Take Shelter tria un registre de llenguatge en què ressonen, com a trons d’una tempestat que s'acosta, els ecos de les figures profètiques, de tots aquells triats (quasi sempre al seu pesar) pel Déu colèric de l’Antic Testament. Com fera Michael Tolkin en la radical i provocadora The rapture (1991), Jeff Nichols -que va debutar amb la celebrada i ací inèdita Shotgun stories (2007)- assumeix el desafiament de conjugar un d’eixos relats fundacionals en un present que es percep com preapocalíptic. Prompte queda clar que el que li interessa a Nichols no és tant allò diví, sinó l’estrictament humà. La pel·lícula permet establir altres relacions de parentiu: podria formar un poderós programa doble amb Melancholia, de Lars von Trier, i completar un triangle de pater familias abduïts per l’obsessió amb Encuentros en la tercera fase i La costa de los mosquitos, però el més just seria considerar que Take Shelter és única, un illot enigmàtic a l’espera de ser desxifrat en totes les seues desafiadores lectures.
            “Necessite fer alguna cosa normal”, diu l’esposa encarnada per Jessica Chastain poc abans de que es desencadene el clímax d’esta pel·lícula, on, de fet, la normalitat -la de tots- ha entrat en quarantena en un context d’inestabilitat laboral, buidatge d’esperances de futur i por com a mínim comú denominador. En la xicoteta comunitat d’Ohio en la qual es desenrotlla Take Shelter només Curtis (un excel·lent Michael Shannon) sembla cobrar consciència d’eixe palpable cessament de tota normalitat. El seu comportament pot ser torturada lucidesa o absorbent bogeria i la pel·lícula descriu eixe pols del personatge amb si mateix des de dins, amb versemblança i gran capacitat per a transmetre i representar l’angoixa.
            La matisada i subtil interpretació de Shannon i la decisió de contar l’Apocalipsi com a experiència subjectiva no són els únics elements remarcables d’una pel·lícula que, també, parla dels efectes de la catàstrofe en l’economia domèstica: la possibilitat de desintegració familiar que s’esbossa amb la dramàtica successió de la sol·licitud d’un crèdit, un acomiadament laboral i la caducitat d’una assegurança mèdica en el llindar de l’operació d’una filla sordmuda col·loquen la pel·lícula en un context de palpable quotidianitat. Curtis, un Noé que podria viure en un relat de Raymond Carver, és el reflex de ficció de qualsevol de nosaltres, situats en eixe territori inestable en què es palpa l’amenaça de perdre-ho tot.
Jordi Costa (EL PAÍS, 4 d'abril de 2012)



LA FITXA
EUA, 2011. 120 minuts
Direcció i Guió: Jeff Nichols. Fotografia: Adam Stone. Música: David Wingo. Productors: Tyler Davidson i Sophia Lin.
Intèrprets: Michael Shannon (Curtis), Jessica Chastain (Samantha), Tova Stewart (Hannah), Shea Whigham (Dewart), Katy Mixon (Nat), Kathy Baker (Sarah), Natasha Randall (Cammie), Scott Knisley (Lewis).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA
HUMPDAY / EUA, 2010
LYNN SHELTON
Una vesprada, Andrew apareix sense avisar a casa de Ben, el seu vell amic de facultat. Ambdós homes no tarden a recuperar la seua vella complicitat de mascles heterosexuals. Per a mostrar-li alguna cosa diferent de la seua vida ordenada i convencional, Andrew porta Ben a una festa distinta... En aquesta tots planegen participar en el festival local de porno per a aficionats, rodar pel·lícules pornogràfiques d’art i assaig. Amb l'eufòria de l'alcohol ells fan una mena d'aposta: enrotllar-se davant la càmera... Una comèdia transgressora i interessant.  
 




No hay comentarios: