Shame

3 Febrer



ENTREVISTA AMB MICHAEL FASSBENDER

Pregunta.- Shame planteja amb enorme cruesa la vida urbana contemporània i la tristesa del seu personatge. Creu que hem de sentir pena per ell o per nosaltres mateixos per viure en un món tan deshumanitzat?
Resposta.- Crec que hi ha un perill a sentir-nos malament per nosaltres mateixos sense fer alguns moviments positius per a millorar o aconseguir el que ens faria feliços. Sent compassió pel meu personatge perquè és conscient del seu problema i està tota l’estona tractant de lluitar contra ell. Al final crec que som responsables els uns dels altres, així que en un cert sentit tots som “culpables” de la realitat que hem construït.
P.- Shame planteja fins al seu últim extrem un canvi sociològic radical. Abans la gent es casava i mai no es divorciava. Ara les parelles duren cada vegada menys i són més volàtils. Creu que ens n’hem anat d’un extrem a un altre?
R.- Sí, hi ha alguna cosa d’això, per descomptat. També és una qüestió d’oportunitats. Jo per exemple he pogut convertir-me en actor, que per als meus pares hauria sigut molt més difícil. No es tracta només d’un canvi sexual, està relacionat amb fets com que jo ara mateix puc anar a l’aeroport, agafar un avió i anar on vulga del món. Si m’abelleix estar a Mèxic, en 12 hores hi puc estar. Tenim moltes coses a l’abast de la mà i anem de l’accés a l’excés. Crec que per això Steve va triar Nova York, perquè representa a la perfecció aquest accés constant al que vulgues quan vulgues. La gran pregunta és què fem amb tanta informació, en el món actual hi ha una gran ansietat. Ningú sap molt ben com processar tantes opcions. I la idea d’intimitat està adquirint un nou significat que ningú sap quin és ni què significa compartir-la.
P.- La idea del buit està present en tot moment...
R.- És un personatge que està intentant connectar-se amb si mateix tot el temps. Per descomptat hi ha eixe buit. Fa la impressió que és tot molt materialista, portar determinada roba o tindre una nóvia amb tals característiques i conéixer determinada gent. Se’ns diu que això és la felicitat. I en aquest procés hem perdut la capacitat de connectar amb nosaltres mateixos. I no obstant això en eixes connexions personals és on probablement podríem trobar més felicitat.
P.- L’aparició de la germana, una cantant sense èxit depressiva i súper emocional, li ofereix un espill en què no vol veure’s reflectit.
R.- Tots dos estan molt danyats emocionalment. Són oposats, ell és responsable i contingut, ella en canvi expressa les seues emocions fins al paroxisme. Esta trobada produeix una connexió que revela tots eixos misteris que amaga davant dels altres. Però no és un personatge capacitat per a tindre una responsabilitat emocional perquè només es mou amb comoditat en una àrea de seguretat com quan està amb prostitutes i sent que hi té el control. Per això defuig la seua germana i prossegueix amb eixa busca emocional que canalitza a través del físic. Però en el fons en eixes relacions esporàdiques no hi ha cap intimitat ni contingut profund.
P.- És la segona vegada que treballa amb Steve McQueen després de Hunger. Què pot contar-nos-en?
R.- És un artista enorme. Quan treballes amb ell no pot haver-hi zones ocultes o carrils de seguretat. És un procés molt lliure en què has d’estar disposat a arribar fins a qualsevol part. Steve és un gran manipulador com tots els grans directors. Ell aconsegueix que faces el que vol donant xicotetes precisions que converteixen el treball en una recerca compartida. Sents que viatges cap a ell fins a un lloc nou.
P.- En la pel·lícula es passa la mitat del metratge nu i hi ha moltes escenes de sexe. El film retrata també escenes d’una gran intimitat del personatge. Va sentir eixe pudor o eixa “vergonya” del títol?
R.- Per descomptat hi ha un moment en què sents eixe pudor però has de fer les escenes. És un treball que fas des de l’inconscient i has de perdre eixes pors. Sens dubte, ajuda molt saber que estàs en les mans d’un gran director com McQueen.
P.- Quants homes creu que deambulen pel món molt semblants a què vosté interpreta?
R.- Em tem que hi ha molts, sobretot al món occidental. Crec que esta pel·lícula descriu una realitat que sens dubte està succeint i que no veiem molt. És un film que està obtenint unes reaccions molt fortes i em sembla bé que hi haja qui preferisca no veure-ho, però definitivament és una part de la realitat.
P.- Shame presenta un univers en què la pornografia és el retrat més habitual del sexe i on té un paper omnipresent.
R.- Quan jo era un adolescent, per a veure porno te n’anaves a la botiga i et portava dues hores tindre el coratge d’acostar-te al mostrador i comprar la revista. Aquest element de vergonya hi era fins i tot abans que pogueres veure-la. Ara mateix estàs a dos clics d’això. Això ha canviat de forma definitiva la nostra imatge del sexe. Ens trobem a més amb una pornografia que és molt violenta i agressiva amb les dones. Una vegada més, crec que connectar d’una forma automàtica el sexe amb el pur plaer sense cap emoció és molt perillós.
P.- Com porta ser la portada de les revistes i ser l’home més sol·licitat del moment?
R.- Ho porte magníficament! Procure que quan sent estes coses no m’afecte molt. Em sent afortunat i també humil per això. Per a mi l’important és que tants bons directors vulguen treballar amb mi i em concentre a fer bé el treball. També sóc conscient que és més fàcil caure quan estàs dalt del tot que quan ningú et coneix. Però no hi ha molt que fer excepte intentar triar bé les pel·lícules i donar el millor de mi.
Juan Sardá (EL CULTURAL 14/02/2012)

EL DESIG BUIDAT
A qui encara no tinga clar el que separa el promiscu de l’addicte sexual li bastaran pocs minuts del metratge de Shame per a poder apreciar-ho. Encara que el millor és entendre que Shame no és (o, almenys, no sols és) una pel·lícula sobre l’addicció sexual: el seu protagonista, Brandon Sullivan -un poderós Michael Fassbender en el punt equidistant entre la seducció i la feredat-, és la forma extrema de tots nosaltres, subjectes que aguaitem el vertigen del buit que espera en l’últim tram de la lògica del consum, de la satisfacció perpètua del desig. Que Brandon siga addicte sexual és una decisió estratègica: deixa clara la naturalesa libidinal d’eixe capitalisme que buida de plaer una mecànica basada en la satisfacció del plaer.
En l’obra de Steve McQueen com a videocreador coexistia una indagació sobre l’empremta del cinema en l’imaginari col·lectiu i un interés pel cos, que havia portat alguns crítics a establir vincles amb l’obra de Mapplethorpe. Resulta, doncs, conseqüent que el seu cinema siga, essencialment, un cinema del cos. O del cos i els seus fantasmes. Com subratlla el cineasta, mentre la seua òpera prima, Hunger (2008), parlava del cos com a instrument de resistència i llibertat en el context d’una presó, Shame parla del cos com a presó en l’entorn d’una il·lusòria llibertat, miratge generat per un capitalisme terminal que vampiritza els seus peons en la compulsió del consum d’altres cossos.
El títol de la pel·lícula al·ludeix al sentiment que activa sobre l’addicte la mirada -no necessàriament reprovatòria- de l’altre: en aquest cas, la germana del protagonista -Carey Mulligan, sensacional en la seua encarnació d’una fragilitat autodestructiva, una figura que suplica afecte i protecció en quasi cada gest- és el ressort que precipita el drama, l’ull davant del qual Brandon es rebel·larà en algunes de les seqüències més doloroses de la pel·lícula -eixa conversa amb dibuixos animats difuminats al fons- i sota l’influx del qual es revelarà (com a figura vulnerable) en la seqüència més recordada de la funció -eixa interpretació de New York, New York que obrirà fissures i activarà lacrimals-.
A la pel·lícula se li pot retraure un excés d’intensitat dramàtica en el seu desenllaç, alguna decisió sospitosa de moralisme -la seqüència del club gai- i una línia de diàleg innecessària -la que al·ludeix al passat familiar dels personatges-, però el seu sofisticat estil -un buidatge del cos sobre fons abstractes- i la seua capacitat per a aïllar i analitzar un arquetip estrictament contemporani la converteixen en una obra veritablement important, essencial.
Jordi Costa (EL PAÍS 16/02/2012)



LA FITXA
Regne Unit, 2011. 99 minuts
Director: Steve McQueen. Guió: Steve McQueen, Abi Morgan. Fotografia: Sean Bobbitt. Música: Harry Escott. Productors: Iain Canning i Emile Sherman.
Intèrprets: Michael Fassbender (Brandon), Carey Mulligan (Sissy), James Badge Dale (David), Nicole Beharie (Marianne).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA
PROFESOR LAZHAR / Canadà, 2011
Philippe Falardeau

Bachir Lazhar, un humil mestre de primària d’origen algerià de 55 anys, és contractat en un col·legi de Montreal per a substituir una professora que ha mort tràgicament i s'hi farà càrrec d'un grup de xiquets que, davant del terrible esdeveniment i de la pèrdua de la seua mestra anterior, estan preocupats pel misteri de la mort. 

No hay comentarios: