Four Lions

13 Gener


LA FORÇA DISSOLVENT DE LA COMÈDIA

La comèdia és un gènere que, almenys en teoria, és capaç d’abordar qualsevol tema. Al cap i a la fi, ací està la gastada frase escrita per Woody Allen per al guió de Delitos y faltas (1989) segons la qual tragèdia+temps=comèdia. Però, què passa quan els ecos d’una tragèdia encara estan entre nosaltres i les seues conseqüències ben presents? Com demostra la filmografia de la major part dels països, inclòs el nostre, el terrorisme en actiu se situaria a l’altre costat d’eixa barrera impenetrable per a la rialla. És per això que una proposta com Four Lions resulta tan sorprenent, però alhora, tan estimulant. Paral·lelament, demostra que la caricatura i l’humor, com ja provara el mestre Ernst Lubitsch en Ser o no ser (1942), en un context no precisament propici per a la broma, poden ser instruments més eficaços per a posar en evidència l’anacronisme de les raons dels assassins que la seua fàcil conversió en monstres sanguinaris, aliens a tota humanitat.
La pel·lícula converteix els integrants d’un comando terrorista islamista en un grup que una vegada i una altra, davant les discussions que es presenten entre ells, demostra el profund absurd dels seus motius per a immolar-se en un acte terrorista. I això s’aconsegueix a través de la seua transformació en personatges aparentment eixits d’una comèdia slapstick, en la qual les explosions que van marcant els seus desgraciats recorreguts no semblen una altra cosa que les mil i una desventures de personatges com els encarnats per Buster Keaton, Harold Lloyd o fins i tot dibuixos animats com el Coiot, en la seua desesperada croada per devorar el Correcamins.
Però no és només en les escenes físiques on la comicitat es posa al servei del fi buscat; unes altres, com la discussió amb el religiós que el protagonista sosté en la seua pròpia casa sobre el paper de la dona, exerceixen també de dissolvent i de crida a l’abús essencial dels dogmes. Una estratègia, d’altra banda, que apunta contra el doble joc dels polítics, o denuncia, en el magnífic epíleg que acompanya els títols de crèdit, els abusos i la mateixa carència de lògica d’algunes polítiques antiterroristes, que en realitat cauen en els mateixos excessos d’aquells a qui vol combatre: tot el raonament sobre la jurisdicció del contenidor sembla eixir del mateix retorciment argumental amb què els terroristes, especialment Barry, pretenen justificar decisions tan absurdes com la de posar com a objectiu del seu explosiu suïcidi en… una mesquita!
L’aposta de Morris és alta, però se sosté durant la major part del metratge gràcies a uns actors en estat de gràcia i un guió que sap complementar a la perfecció la comèdia física amb uns diàlegs que ofereixen alguns dels millors moments de la cinta, i que només tenen el xicotet problema de resultar, de vegades, una mica repetitius. Però en conjunt, Four Lions representa una magnífica opció per a aguaitar un fenomen impossible d’ignorar, i que en massa ocasions queda tancat darrere d’un enfocament excessivament intel·lectual o simplement propagandístic. Que, a més, una proposta així sorgisca de la filmografia d’un país que va patir en carn pròpia aquella arpada de violència irracional, diu molt d’una indústria capaç d’enfrontar-se a això sense por dels tabús i de les recriminacions. I si el resultat és francament divertit, com ho és el d’esta cinta, millor que millor.


DOLOR VERDADERO DETRÁS DE CADA CHANZA

Un terrorista que en realidad no es más que un aspirante a fantoche mira a la cámara de vídeo con el gesto impostado de la maldad, pronuncia amenazas contra Occidente mezcladas con reivindicaciones simplemente majaderas mientras agarra su arma como si fuera la continuación de su propio cuerpo. De pronto, la intrahistoria de la grabación queda al descubierto: como la cruel, desoladora y desternillante toma falsa de un vídeo de reivindicación terrorista, el plano se convierte en el de un idiota con una ametralladora de los action men. Pero ¿qué es más peligroso: un inteligente que sabe lo que hace o un lerdo de encefalograma plano? Chris Morris reflexiona sobre ello en la sensacional Four Lions, una atrevida bomba de relojería en forma de comedia negra.
Morris, prestigioso comediante británico, habitual de la radio y de la televisión, se acerca por primera vez al cine en formato de largometraje con una historia complicadísima de resolver. ¿Hay algo más difícil que hacer comedia de la guerra y hablar de dramas y realidades absolutamente contemporáneos de la película, no en retrospectiva? Lo hizo Charles Chaplin en El gran dictador; Ernst Lubitsch, en Ser o no ser; Stanley Kubrick con el apocalipsis nuclear en Teléfono rojo: ¿volamos hacia Moscú?, y muy poco más. Morris lo logra retratando la llamada guerra contra el terrorismo y a un grupo armado islámico compuesto por ciudadanos británicos de origen árabe. Y lo hace desarbolando la famosa teoría de Woody Allen de que comedia es igual a tragedia más tiempo. A Morris no le hace falta el paso del tiempo para ser certero tanto en la comicidad del gag como en el drama interior que siempre conlleva el humor negro. Porque la reflexión tiene trascendencia, porque detrás de cada chanza hay dolor verdadero, porque este nunca se muestra, queda larvado, fuera de campo, y es el espectador el que debe sacarlo a la luz, quizá previa carcajada, con un ejercicio de inteligencia crítica.
En Four Lions están presentes la manipulación ideológica ("en las mezquitas parece que los imanes cagan sabiduría", dice uno de los terroristas) y la degradación de la mujer en la mayoría de los hogares musulmanes. Pero también hay estopa para la policía británica ("¡si lo he matado es que era el objetivo!", dice un tirador tras un error, parafraseando aquel disparate del brasileño abatido en el metro de Londres), para los atajos antidemocráticos en los interrogatorios...
La versión integrista islámica de El rey León que un padre le cuenta a su hijo, como una especie de yihad para niños, solo puede compararse con aquel zarrapastroso Frente Popular de Judea inventado por los Monty Phyton para La vida de Brian. Aunque lo más importante termina siendo la mueca del espectador, que se ríe y se congela, se ríe y se congela, hasta llegar a un último plano en el que toca preguntarse: "Si tanto me he carcajeado, ¿por qué ahora estoy herido por dentro?".
Javier Ocaña (EL PAÍS, 30/09/2011)







LA FITXA
Regne Unit, 2010. 97 minuts
Direcció: Chris Morris. Guió: Chris Morris, Jesse Armstrong i Sam Bain. Fotografia: Lol Crawley. Producció: Mark Herbert i Derrin Schlesinger.
Intèrprets: Riz Ahmed (Omar), Arsher Ali (Hassan), Nigel Lindsay (Barry), Kayvan Novak (Waj), Adeel Akhtar (Faisal), Benedict Cumberbatch (negociador), Julia Davis (Alice), Craig Parkinson (Matt), Preeya Kalidas (Sofía), Wasim Zakir (Ahmed).


PRÒXIMA PEL·LÍCULA (ATENCIÓ: 3 DE FEBRER)
SHAME / Regne Unit, 2011
Steve McQueen
Brandon és un novaiorqués atractiu amb seriosos problemes per a controlar i gaudir de la seua agitada vida sexual. Obsessionat amb el sexe, Brandon es passa el dia veient pàgines pornogràfiques, contractant prostitutes i mantenint relacions esporàdiques amb dones de Manhattan. Un dia apareix a casa sense avisar la seua germana menor Sissy amb la intenció de quedar-se uns dies en el seu apartament.







No hay comentarios: