24 Febrer
AMB ACOMPANYAMENT MUSICAL EN DIRECTE
A CÀRREC DE FELAH MENGUS
A CÀRREC DE FELAH MENGUS
“Com vaig decidir deixar de riure?” Des de menut vaig saber que eixe era el meu paper. Si jo reia del que feia el públic no em seguia. Com més seriós estava, més riallades provocava. Així, en la meua primera pel·lícula vaig decidir posar en pràctica aquesta fórmula”.
Aquesta
pel·lícula ha sigut sempre objecte d’estudi per part d’estudiosos i aficionats
a l’obra de Keaton, en especial per eixa seqüència onírica en què el
protagonista traspassa la pantalla on es projecta una pel·lícula i s’inclou en
la ficció que hi té lloc. Keaton va explicar que es tractava d’un decorat
mòbil, dins d’un altre decorat, muntats tots dos amb habilitat i sentit del
temps. Va ser la seqüència que va necessitar més trucatges i en la qual va
emprar més hores que en cap altra que hagués realitzat fins aleshores. Un altre
pla –molt llarg– que no va ser trucat en absolut i que, tanmateix, ho sembla,
és aquell que ens mostra Keaton, assegut sobre el manillar d’una moto,
conduint-la ell mateix en eixa peculiar postura, mentre persegueix els brivalls
de la història.
Una
prova gairebé esgarrifosa del sistema amb què es filmaven eixes escenes –la
majoria en una sola presa–, la trobem en eixe pla de la locomotora, on Keaton
s’amaga per no ser vist pel dolent de torn. En un moment donat, el tub de
refrigeració de la màquina impulsa un enorme doll d’aigua sobre l’esquena de
Keaton. La força del líquid era tan imponent, que una de les seues costelles va
quedar semifracturada, circumstància que no va ser coneguda per Keaton fins
molt anys després, ja en els trenta, quan va començar a sentir-hi molèsties i
les radiografies van descobrir eixa lesió.
En
revisar el guió de la cinta, comprovem que Keaton utilitza de bell nou el
recurs del somni per tal de presentar la seua història paral·lela. Hi ha gags
tan originals com el que s’ha esmentat de la moto o el de la partida de billar
amb la bola explosiva. El crític de cinema Umberto Bárbaro va manifestar que El
moderno Sherlock Holmes
era “la pel·lícula més intel·ligent i exhaustivament còmica de la
història del cinema”. Un altra dada a
destacar és l’aspecte adoptat per Keaton en la seua caracterització de Sherlock
Jr, elegant i mundà, a l’estil d’Adolphe Menjou.
L’espectador
pot sorprendre’s en descobrir el nom de Roscoe Arbuckle en el repartiment.
Sabem que, per aquells dies, Fatty acabava de superar tres llargs i terribles
processos per una mort esdevinguda en
la seua casa –la jove que va morir després del que pogué ser una gran
orgia. Fatty, amic personal de Keaton –no cal dir-ho– estava enfonsat,
moralment i econòmicament, s’havia aprimat molt i havia envellit bona cosa. És
possible que Keaton li oferís una modesta intervenció en aquest film. He
revisat les imatges de la pel·lícula unes quantes vegades, amb tota atenció,
sense descobrir enlloc la figura de Arbuckle, encara que en els crèdits figure
la seua col·laboració.
Com
a conclusió, no em resistisc a deixar sense menció eixe magnífic gag final de
la pel·lícula: Keaton i la seua estimada estan en la cabina de projecció. S’han
reconciliat i, per demostrar-li el seu amor, Buster imita els actes
desenvolupats en la pantalla –que ell observa a través de la finestra de
l’operador. La pel·lícula que s’hi projecta mostra una escena d’amor; Keaton fa
el mateix que el galant de la cinta i, abraçat a la seua promesa, comprova que
la història de la pantalla ha esdevingut en un matrimoni envoltat de la seua
nombrosa prole. La mirada de sorpresa –i fins i tot de temor– de Keaton és
força expressiva...
Eduard José: BUSTER KEATON (Madrid, 1987)
Mientras
trabaja como operador de películas en un pequeño cine de pueblo, Buster estudia
para detective. Al término de la función, el joven compra a su novia un pequeño
anillo. Pero otro pretendiente, empeñando el reloj que ha robado al padre de la
joven, le compra a ésta, con el dinero obtenido, un regalo mejor.
Cuando
el padre echa en falta su reloj, Buster saca a relucir sus dotes de detective,
y encuentra el ticket del prestamista en el bolsillo de su propio traje, donde
su rival lo había colocado astutamente. Por ello es expulsado de la casa y su
novia le devuelve el anillo.
Durante
la proyección de Hearts and Pearls,
Buster se queda dormido, y en su sueño se introduce dentro de la pantalla,
donde le dan réplica los personajes de su vida cotidiana. Los rápidos cambios
de plano colocan a Buster en dificultades. Sherlock Jr. (Buster), el mejor
detective del mundo, es reclamado para investigar el robo de unas perlas. Tras
escapar a todo tipo de trampas mortales tendidas contra él por su rival y un
cómplice, consigue desenmascararlos. Capturado por ellos más tarde, logra huir
y recuperar las perlas y, después de una trepidante persecución, Sherlock
libera a la chica.
En
su cabina, Buster se despierta. Su novia, que ha descubierto la verdad, llega
hasta él para transmitirle las disculpas de su padre. Reproduciendo la escena
final de la película, Buster abraza a su novia.
Sherlock
Jr. supone para
Buster Keaton un extraordinario ejercicio de elaboración narrativa, donde el
cómico va a conseguir una vez más superarse a sí mismo. En esta ocasión, Keaton
propone el establecimiento de una conexión onírica entre el mundo real y el del
celuloide. La precisión técnica y agudeza argumental con que el cómico resuelve
tan sugestivo planteamiento resulta auténticamente ejemplar.
La
secuencia del sueño exige la preparación de un plató especial. Dentro de un
marco que asemeja una pantalla de cine, se construye un escenario donde se
mueven los actores reales. La ilusión se consigue gracias a especiales efectos
de iluminación, de manera que parece una película proyectada en la pantalla.
La
composición de la escena del plano cambiante se logra con una cuidadosa
sincronización, requiriéndose incluso un equipo de topografía. Gracias a todo
ello, Keaton logra condensar en unos segundos un frenesí visual sin
precedentes, y durante ese tiempo podemos verle tropezando con el banco de un
jardín, aterrizando en una zanja, al borde de un acantilado, en la selva
rodeado de leones, atropellado por un tren en el desierto, en una isla en medio
del mar y sobre un montículo de nieve, antes de que el plano se esfume. Pero el
mundo de los sueños que nos muestra no está exento de reglas, y para ser
plenamente aceptado en la película, el personaje de Keaton deberá adoptar su
propio rol, el de Sherlock Junior. Sólo entonces, y a través de este Super-Yo,
el chico vivirá peligrosas aventuras -la persecución en moto es escalofriante-,
hasta que finalmente consigue resolver sus problemas personales.
Los
numerosos procesos judiciales vividos en relación a la muerte de Virginia
Rappe, conducen a Roscoe Fatty Arbucle a una situación personal que va a
impedirle participar en la realización del film como en un principio estaba
previsto. A pesar de contener excelentes gags y de ser considerada por muchos
como la obra maestra de Keaton, la película no va a conocer un excesivo interés
popular, tras su estreno el 25 de mayo de 1924 en el Rialto de Nueva York.
Luis Enrique Ruiz, “Obras maestras del cine mudo. Época dorada (1918-1930)”.
LA FITXA
Sherlock Jr. EUA, 1924. 55 minuts
Direcció: Buster Keaton. Guió: Jean C. Havez, Joseph A. Mitchell, Clyde Bruckman,
B. Keaton.
Intèrprets: Buster Keaton, Kathryn McGuire, Erwin Connelly,
Ward Crane, Joe Keaton, Jane Connelly, Ford West, John Patrick, Horace Morgan,
Georges Davis.
PRÒXIMA PEL·LÍCULA
LA FUENTE DE LAS MUJERES /
França, 2011
Radu Mihaileanu
En un xicotet poble d’Orient
Mitjà, la tradició exigeix que les dones vagen a buscar aigua, sota un sol
ardent, a la font que naix en la part alta d’una muntanya. Leila, una jove
casada, proposa a les altres dones una vaga de sexe: no mantindran relacions
sexuals fins que els hòmens col·laboren amb elles en el transport de l’aigua
fins a l’aldea.
Commemoració del Dia de la Dona Treballadora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario