Shame

3 Febrer



ENTREVISTA AMB MICHAEL FASSBENDER

Pregunta.- Shame planteja amb enorme cruesa la vida urbana contemporània i la tristesa del seu personatge. Creu que hem de sentir pena per ell o per nosaltres mateixos per viure en un món tan deshumanitzat?
Resposta.- Crec que hi ha un perill a sentir-nos malament per nosaltres mateixos sense fer alguns moviments positius per a millorar o aconseguir el que ens faria feliços. Sent compassió pel meu personatge perquè és conscient del seu problema i està tota l’estona tractant de lluitar contra ell. Al final crec que som responsables els uns dels altres, així que en un cert sentit tots som “culpables” de la realitat que hem construït.
P.- Shame planteja fins al seu últim extrem un canvi sociològic radical. Abans la gent es casava i mai no es divorciava. Ara les parelles duren cada vegada menys i són més volàtils. Creu que ens n’hem anat d’un extrem a un altre?
R.- Sí, hi ha alguna cosa d’això, per descomptat. També és una qüestió d’oportunitats. Jo per exemple he pogut convertir-me en actor, que per als meus pares hauria sigut molt més difícil. No es tracta només d’un canvi sexual, està relacionat amb fets com que jo ara mateix puc anar a l’aeroport, agafar un avió i anar on vulga del món. Si m’abelleix estar a Mèxic, en 12 hores hi puc estar. Tenim moltes coses a l’abast de la mà i anem de l’accés a l’excés. Crec que per això Steve va triar Nova York, perquè representa a la perfecció aquest accés constant al que vulgues quan vulgues. La gran pregunta és què fem amb tanta informació, en el món actual hi ha una gran ansietat. Ningú sap molt ben com processar tantes opcions. I la idea d’intimitat està adquirint un nou significat que ningú sap quin és ni què significa compartir-la.
P.- La idea del buit està present en tot moment...
R.- És un personatge que està intentant connectar-se amb si mateix tot el temps. Per descomptat hi ha eixe buit. Fa la impressió que és tot molt materialista, portar determinada roba o tindre una nóvia amb tals característiques i conéixer determinada gent. Se’ns diu que això és la felicitat. I en aquest procés hem perdut la capacitat de connectar amb nosaltres mateixos. I no obstant això en eixes connexions personals és on probablement podríem trobar més felicitat.
P.- L’aparició de la germana, una cantant sense èxit depressiva i súper emocional, li ofereix un espill en què no vol veure’s reflectit.
R.- Tots dos estan molt danyats emocionalment. Són oposats, ell és responsable i contingut, ella en canvi expressa les seues emocions fins al paroxisme. Esta trobada produeix una connexió que revela tots eixos misteris que amaga davant dels altres. Però no és un personatge capacitat per a tindre una responsabilitat emocional perquè només es mou amb comoditat en una àrea de seguretat com quan està amb prostitutes i sent que hi té el control. Per això defuig la seua germana i prossegueix amb eixa busca emocional que canalitza a través del físic. Però en el fons en eixes relacions esporàdiques no hi ha cap intimitat ni contingut profund.
P.- És la segona vegada que treballa amb Steve McQueen després de Hunger. Què pot contar-nos-en?
R.- És un artista enorme. Quan treballes amb ell no pot haver-hi zones ocultes o carrils de seguretat. És un procés molt lliure en què has d’estar disposat a arribar fins a qualsevol part. Steve és un gran manipulador com tots els grans directors. Ell aconsegueix que faces el que vol donant xicotetes precisions que converteixen el treball en una recerca compartida. Sents que viatges cap a ell fins a un lloc nou.
P.- En la pel·lícula es passa la mitat del metratge nu i hi ha moltes escenes de sexe. El film retrata també escenes d’una gran intimitat del personatge. Va sentir eixe pudor o eixa “vergonya” del títol?
R.- Per descomptat hi ha un moment en què sents eixe pudor però has de fer les escenes. És un treball que fas des de l’inconscient i has de perdre eixes pors. Sens dubte, ajuda molt saber que estàs en les mans d’un gran director com McQueen.
P.- Quants homes creu que deambulen pel món molt semblants a què vosté interpreta?
R.- Em tem que hi ha molts, sobretot al món occidental. Crec que esta pel·lícula descriu una realitat que sens dubte està succeint i que no veiem molt. És un film que està obtenint unes reaccions molt fortes i em sembla bé que hi haja qui preferisca no veure-ho, però definitivament és una part de la realitat.
P.- Shame presenta un univers en què la pornografia és el retrat més habitual del sexe i on té un paper omnipresent.
R.- Quan jo era un adolescent, per a veure porno te n’anaves a la botiga i et portava dues hores tindre el coratge d’acostar-te al mostrador i comprar la revista. Aquest element de vergonya hi era fins i tot abans que pogueres veure-la. Ara mateix estàs a dos clics d’això. Això ha canviat de forma definitiva la nostra imatge del sexe. Ens trobem a més amb una pornografia que és molt violenta i agressiva amb les dones. Una vegada més, crec que connectar d’una forma automàtica el sexe amb el pur plaer sense cap emoció és molt perillós.
P.- Com porta ser la portada de les revistes i ser l’home més sol·licitat del moment?
R.- Ho porte magníficament! Procure que quan sent estes coses no m’afecte molt. Em sent afortunat i també humil per això. Per a mi l’important és que tants bons directors vulguen treballar amb mi i em concentre a fer bé el treball. També sóc conscient que és més fàcil caure quan estàs dalt del tot que quan ningú et coneix. Però no hi ha molt que fer excepte intentar triar bé les pel·lícules i donar el millor de mi.
Juan Sardá (EL CULTURAL 14/02/2012)

EL DESIG BUIDAT
A qui encara no tinga clar el que separa el promiscu de l’addicte sexual li bastaran pocs minuts del metratge de Shame per a poder apreciar-ho. Encara que el millor és entendre que Shame no és (o, almenys, no sols és) una pel·lícula sobre l’addicció sexual: el seu protagonista, Brandon Sullivan -un poderós Michael Fassbender en el punt equidistant entre la seducció i la feredat-, és la forma extrema de tots nosaltres, subjectes que aguaitem el vertigen del buit que espera en l’últim tram de la lògica del consum, de la satisfacció perpètua del desig. Que Brandon siga addicte sexual és una decisió estratègica: deixa clara la naturalesa libidinal d’eixe capitalisme que buida de plaer una mecànica basada en la satisfacció del plaer.
En l’obra de Steve McQueen com a videocreador coexistia una indagació sobre l’empremta del cinema en l’imaginari col·lectiu i un interés pel cos, que havia portat alguns crítics a establir vincles amb l’obra de Mapplethorpe. Resulta, doncs, conseqüent que el seu cinema siga, essencialment, un cinema del cos. O del cos i els seus fantasmes. Com subratlla el cineasta, mentre la seua òpera prima, Hunger (2008), parlava del cos com a instrument de resistència i llibertat en el context d’una presó, Shame parla del cos com a presó en l’entorn d’una il·lusòria llibertat, miratge generat per un capitalisme terminal que vampiritza els seus peons en la compulsió del consum d’altres cossos.
El títol de la pel·lícula al·ludeix al sentiment que activa sobre l’addicte la mirada -no necessàriament reprovatòria- de l’altre: en aquest cas, la germana del protagonista -Carey Mulligan, sensacional en la seua encarnació d’una fragilitat autodestructiva, una figura que suplica afecte i protecció en quasi cada gest- és el ressort que precipita el drama, l’ull davant del qual Brandon es rebel·larà en algunes de les seqüències més doloroses de la pel·lícula -eixa conversa amb dibuixos animats difuminats al fons- i sota l’influx del qual es revelarà (com a figura vulnerable) en la seqüència més recordada de la funció -eixa interpretació de New York, New York que obrirà fissures i activarà lacrimals-.
A la pel·lícula se li pot retraure un excés d’intensitat dramàtica en el seu desenllaç, alguna decisió sospitosa de moralisme -la seqüència del club gai- i una línia de diàleg innecessària -la que al·ludeix al passat familiar dels personatges-, però el seu sofisticat estil -un buidatge del cos sobre fons abstractes- i la seua capacitat per a aïllar i analitzar un arquetip estrictament contemporani la converteixen en una obra veritablement important, essencial.
Jordi Costa (EL PAÍS 16/02/2012)



LA FITXA
Regne Unit, 2011. 99 minuts
Director: Steve McQueen. Guió: Steve McQueen, Abi Morgan. Fotografia: Sean Bobbitt. Música: Harry Escott. Productors: Iain Canning i Emile Sherman.
Intèrprets: Michael Fassbender (Brandon), Carey Mulligan (Sissy), James Badge Dale (David), Nicole Beharie (Marianne).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA
PROFESOR LAZHAR / Canadà, 2011
Philippe Falardeau

Bachir Lazhar, un humil mestre de primària d’origen algerià de 55 anys, és contractat en un col·legi de Montreal per a substituir una professora que ha mort tràgicament i s'hi farà càrrec d'un grup de xiquets que, davant del terrible esdeveniment i de la pèrdua de la seua mestra anterior, estan preocupats pel misteri de la mort. 

Four Lions

13 Gener


LA FORÇA DISSOLVENT DE LA COMÈDIA

La comèdia és un gènere que, almenys en teoria, és capaç d’abordar qualsevol tema. Al cap i a la fi, ací està la gastada frase escrita per Woody Allen per al guió de Delitos y faltas (1989) segons la qual tragèdia+temps=comèdia. Però, què passa quan els ecos d’una tragèdia encara estan entre nosaltres i les seues conseqüències ben presents? Com demostra la filmografia de la major part dels països, inclòs el nostre, el terrorisme en actiu se situaria a l’altre costat d’eixa barrera impenetrable per a la rialla. És per això que una proposta com Four Lions resulta tan sorprenent, però alhora, tan estimulant. Paral·lelament, demostra que la caricatura i l’humor, com ja provara el mestre Ernst Lubitsch en Ser o no ser (1942), en un context no precisament propici per a la broma, poden ser instruments més eficaços per a posar en evidència l’anacronisme de les raons dels assassins que la seua fàcil conversió en monstres sanguinaris, aliens a tota humanitat.
La pel·lícula converteix els integrants d’un comando terrorista islamista en un grup que una vegada i una altra, davant les discussions que es presenten entre ells, demostra el profund absurd dels seus motius per a immolar-se en un acte terrorista. I això s’aconsegueix a través de la seua transformació en personatges aparentment eixits d’una comèdia slapstick, en la qual les explosions que van marcant els seus desgraciats recorreguts no semblen una altra cosa que les mil i una desventures de personatges com els encarnats per Buster Keaton, Harold Lloyd o fins i tot dibuixos animats com el Coiot, en la seua desesperada croada per devorar el Correcamins.
Però no és només en les escenes físiques on la comicitat es posa al servei del fi buscat; unes altres, com la discussió amb el religiós que el protagonista sosté en la seua pròpia casa sobre el paper de la dona, exerceixen també de dissolvent i de crida a l’abús essencial dels dogmes. Una estratègia, d’altra banda, que apunta contra el doble joc dels polítics, o denuncia, en el magnífic epíleg que acompanya els títols de crèdit, els abusos i la mateixa carència de lògica d’algunes polítiques antiterroristes, que en realitat cauen en els mateixos excessos d’aquells a qui vol combatre: tot el raonament sobre la jurisdicció del contenidor sembla eixir del mateix retorciment argumental amb què els terroristes, especialment Barry, pretenen justificar decisions tan absurdes com la de posar com a objectiu del seu explosiu suïcidi en… una mesquita!
L’aposta de Morris és alta, però se sosté durant la major part del metratge gràcies a uns actors en estat de gràcia i un guió que sap complementar a la perfecció la comèdia física amb uns diàlegs que ofereixen alguns dels millors moments de la cinta, i que només tenen el xicotet problema de resultar, de vegades, una mica repetitius. Però en conjunt, Four Lions representa una magnífica opció per a aguaitar un fenomen impossible d’ignorar, i que en massa ocasions queda tancat darrere d’un enfocament excessivament intel·lectual o simplement propagandístic. Que, a més, una proposta així sorgisca de la filmografia d’un país que va patir en carn pròpia aquella arpada de violència irracional, diu molt d’una indústria capaç d’enfrontar-se a això sense por dels tabús i de les recriminacions. I si el resultat és francament divertit, com ho és el d’esta cinta, millor que millor.


DOLOR VERDADERO DETRÁS DE CADA CHANZA

Un terrorista que en realidad no es más que un aspirante a fantoche mira a la cámara de vídeo con el gesto impostado de la maldad, pronuncia amenazas contra Occidente mezcladas con reivindicaciones simplemente majaderas mientras agarra su arma como si fuera la continuación de su propio cuerpo. De pronto, la intrahistoria de la grabación queda al descubierto: como la cruel, desoladora y desternillante toma falsa de un vídeo de reivindicación terrorista, el plano se convierte en el de un idiota con una ametralladora de los action men. Pero ¿qué es más peligroso: un inteligente que sabe lo que hace o un lerdo de encefalograma plano? Chris Morris reflexiona sobre ello en la sensacional Four Lions, una atrevida bomba de relojería en forma de comedia negra.
Morris, prestigioso comediante británico, habitual de la radio y de la televisión, se acerca por primera vez al cine en formato de largometraje con una historia complicadísima de resolver. ¿Hay algo más difícil que hacer comedia de la guerra y hablar de dramas y realidades absolutamente contemporáneos de la película, no en retrospectiva? Lo hizo Charles Chaplin en El gran dictador; Ernst Lubitsch, en Ser o no ser; Stanley Kubrick con el apocalipsis nuclear en Teléfono rojo: ¿volamos hacia Moscú?, y muy poco más. Morris lo logra retratando la llamada guerra contra el terrorismo y a un grupo armado islámico compuesto por ciudadanos británicos de origen árabe. Y lo hace desarbolando la famosa teoría de Woody Allen de que comedia es igual a tragedia más tiempo. A Morris no le hace falta el paso del tiempo para ser certero tanto en la comicidad del gag como en el drama interior que siempre conlleva el humor negro. Porque la reflexión tiene trascendencia, porque detrás de cada chanza hay dolor verdadero, porque este nunca se muestra, queda larvado, fuera de campo, y es el espectador el que debe sacarlo a la luz, quizá previa carcajada, con un ejercicio de inteligencia crítica.
En Four Lions están presentes la manipulación ideológica ("en las mezquitas parece que los imanes cagan sabiduría", dice uno de los terroristas) y la degradación de la mujer en la mayoría de los hogares musulmanes. Pero también hay estopa para la policía británica ("¡si lo he matado es que era el objetivo!", dice un tirador tras un error, parafraseando aquel disparate del brasileño abatido en el metro de Londres), para los atajos antidemocráticos en los interrogatorios...
La versión integrista islámica de El rey León que un padre le cuenta a su hijo, como una especie de yihad para niños, solo puede compararse con aquel zarrapastroso Frente Popular de Judea inventado por los Monty Phyton para La vida de Brian. Aunque lo más importante termina siendo la mueca del espectador, que se ríe y se congela, se ríe y se congela, hasta llegar a un último plano en el que toca preguntarse: "Si tanto me he carcajeado, ¿por qué ahora estoy herido por dentro?".
Javier Ocaña (EL PAÍS, 30/09/2011)







LA FITXA
Regne Unit, 2010. 97 minuts
Direcció: Chris Morris. Guió: Chris Morris, Jesse Armstrong i Sam Bain. Fotografia: Lol Crawley. Producció: Mark Herbert i Derrin Schlesinger.
Intèrprets: Riz Ahmed (Omar), Arsher Ali (Hassan), Nigel Lindsay (Barry), Kayvan Novak (Waj), Adeel Akhtar (Faisal), Benedict Cumberbatch (negociador), Julia Davis (Alice), Craig Parkinson (Matt), Preeya Kalidas (Sofía), Wasim Zakir (Ahmed).


PRÒXIMA PEL·LÍCULA (ATENCIÓ: 3 DE FEBRER)
SHAME / Regne Unit, 2011
Steve McQueen
Brandon és un novaiorqués atractiu amb seriosos problemes per a controlar i gaudir de la seua agitada vida sexual. Obsessionat amb el sexe, Brandon es passa el dia veient pàgines pornogràfiques, contractant prostitutes i mantenint relacions esporàdiques amb dones de Manhattan. Un dia apareix a casa sense avisar la seua germana menor Sissy amb la intenció de quedar-se uns dies en el seu apartament.







La voz del viento

6 Gener




La voz del viento és un projecte documental que enllaça a través del llenguatge audiovisual, tres viatges al voltant del canvi de cultura i l’emergència d’una nova consciència universal.
- Un viatge real: un viatge de Provença a Granada, seguint una línia de projectes alternatius.
- Un viatge interior: una expressió dels conceptes, les reflexions i els sentiments que es van generant amb el viatge.
- Un viatge col·lectiu: la idea d’un nou món que germina. La utopia, l’horitzó que continua avançant.

DADES SOBRE EL VIATGE
- 21 dies de viatge, 5000Km.
- 35 projectes visitats.
- Més de 200 persones trobades
- 9 parcs naturals.

OBJECTIU
La idea era fer un film experimental, utilitzant el llenguatge audiovisual per a transmetre sensacions i conceptes. El tema, una altra cultura més justa i harmoniosa que lluita per nàixer. És una història sobre el canvi constant i els cicles naturals.
Un nou món germina en l’inconscient col·lectiu de la gent i ja emergeix amb força en molts cors en molts llocs del planeta. Les llavors que portem són el fil conductor de les nostres trobades. Establim a través d’elles un enllaç entre tots els projectes visitats i, alhora, amb la totalitat de projectes que germinen i es multipliquen en tot el món.
Dins d’aquest viatge col·lectiu les nombroses experiències visitades permeten abordar temes que s’entrecreuen al voltant de l’agroecologia, la permacultura, el decreixement, la cooperació i l’empoderament personal i col·lectiu. Més globalment volem reflexionar dins del pensament actual adreçat cap a un canvi cultural, un nou paradigma postcapitalista.
La idea és acariciar l’esperança que el món evolucione finalment més enllà de l’egoisme, el materialisme, la corrupció i la competició, que supere segles d’història d’opressió, cap a un model nou, on la (re)connexió amb la naturalesa de manera profunda i el canvi radical en el nostre tracte cap als éssers vius pot ser la clau.

CONTEXT
Jean-Luc és agricultor, porta 27 anys cuidant dues hectàrees de terra al parc natural de la serra de Luberon, a la Provença francesa. A més de mil km, seguint el Mediterrani cap al sud, ressona la ciutat de Granada amb una forta evocació per a ell. Jean-Luc és productor de llavors naturals i ecològiques de més de 250 varietats, tradicionals, antigues i rares. Ell anomena el seu jardí le potager d’un curieux (l’hort d’un curiós). Tant el seu jardí com la seua xicoteta cabana on viu, estan plenes d’escriptures, reflexions, pensaments, poesies… És un curiós i s’obri a l’exploració, tant intel·lectual com filosòfica i quasi espiritual.
Es manté connectat al món gràcies a les moltes trobades i, quotidianament, amb la ràdio i internet. Es considera a si mateix un transmissor en difondre pel món les seues llavors de canvi. Va estar involucrat últimament en la campanya pel decreixement a França i forma part de la xarxa de llavors camperoles a França.
Ens vam conéixer durant la primavera de 2011 i vaig estar treballant amb ell a l’hort durant uns mesos. Arribava jo amb molt impuls d’una energia creixent de canvi i la seua articulació pràctica en l'àmbit local, després d’haver treballat un parell d’anys en temes de transformació social a través del consum responsable i les xarxes socials. Es van donar molts debats interessants i una bona connexió, vam viure junts, en la distància, la primavera àrab i el 15-M entre llavors, planters i compost: alguna cosa està germinant i quasi ho podem palpar.
Després de 4 mesos (que jo vaig passar a Espanya), em retrobe amb Jean-Luc a sa casa al novembre de 2011 i em diu que vol un descans, li ho demana la seua terra, li ho demana el seu cos, però sobretot li ho demana el seu esperit. Vol observar, veure què ocorre al seu Jardí i també vol veure que està passant al món, més enllà del seu dia a dia local. Em proposa que vaja amb ell de viatge fins Granada. De seguida connecte amb la idea i li propose que fem parades, que intercanviem les seues llavors i trobem gent lligada al moviment i que així podem conéixer i anar vivint que és el que està ocorrent: de Girona a Granada hi ha molts projectes inspiradors tant personals com col·lectius… I aleshores sorgeix la idea: per què no portem una càmera i ho gravem?

AUTORIA
El meu nom és Carlos Pons. Estic instal·lat a França des de març 2011, quan vaig conéixer Jean-Luc. Tinc com a projecte immediat continuar aprofundint en els meus coneixements de Permacultura i continuar participant en la construcció d’un món millor.
He participat en 15 documentals independents, amb diferents rols, principalment de so i postproducció, però també de guió i realització. Entre ells destaque el documental Cubanía sobre la vida a Cuba, eixa "illa" del capitalisme. Al mateix temps he treballat en la producció de 10 discos de música i abans vaig passar 4 anys treballant en producció audiovisual a Londres.
Sempre he estat lligat als moviments de justícia social, solidaritat i defensa del medi ambient i últimament estic implicat en el moviment per la sobirania alimentària i les iniciatives de transició cap a un sistema social més just i harmoniós. He viscut de prop l’evolució dels moviments agroecològics d’aquests últims anys i he participat en diversos fòrums i reunions. Jo coneixia ja una bona part dels projectes que hem visitat.
Sóc membre cofundador de 3 associacions: Mosaic Project (www.mosaicproject.net), Colectivo Miradas (www.colectivomiradas.org) i Asociación Moviments (www.moviments.org.es). I participe també en l'Aliança per la sobirania alimentària dels pobles (http://www.alianzasoberanialimentaria.org; http://viacampesina.org) i en l’associació francòfona de Permacultura “Brin de Paille” (http://permaculture.fr).


FINANÇAMENT
Hem filmat més de 50 hores d’imatge i so. Hem finançat amb un microcrèdit les despeses del viatge i de l'operador de càmera (4000€). Hem llançat dues iniciatives de crowdfunding (una a Espanya i l’altra a França) per a aconseguir una part del pressupost; també hem comptat amb el suport de l’Associació Perifèries amb una aportació de 1000 €. El pressupost total estimat és de 9500€ per a la producció del documental i l'edició en DVD. Aquest és un projecte sense ànim de lucre, raó per la qual no s’esperen beneficis més enllà de les despeses mínimes de producció. Si se n’obtingueren, aquests servirien per a expandir la seua difusió.

PROJECTES I PERSONES QUE APAREIXEN AL DOCUMENTAL
Mas Franch, Ecollavors, Esporus, Semillas Madre Tierra, Eco colonia Calafou, Didac S.Costa, 15M, Miquel Vallmitjana, Enric Duran, Cooperativa Integral Catalana, Esther Vivas, Derecho de Rebelión, AureaSocial, Gustavo Duch, Revista Soberanía Alimentaria, Yaiza, Can Masdeu, Guillem Tendero, La Garbiana, Roy Littlesun, Universidad del corazón único, Josep Pamíes, Dolça Revolucio, Ecoxarxa Lleida, Permacultura Montsant, Mariano Bueno, Ecollaures, Llavors d´aci, Red sostenible y creativa, Ojo de agua, La Cúpula, Felah Mengus, Temazcali Efímero, La Tribu, BioAlacant, Vicent Bordera, Patricia Dopazo, Plataforma por la soberanía alimentaria País Valencià, Perifèries, Mercatremol, Proyecto Rúcula, Jardines de Acuario, Red de Permacultura del Sureste, Los Albaricoqueros, Rincon del Segura, Nuevos Recolectores, Sunseed, Agrodilar, Hortigas, Ecovalle, 15M Granada, La comida en nuestras manos.

LA FITXA

Direcció / Muntatge / So/ Producció: Carlos Pons. Llavors / Escrits: Jean-Luc Danneyrolles. Imatge: Samuel Domingo. Banda Sonora: Marta Gomez; Felah Mengus i altres. Producció: Virginia Cabello.


PRÒXIMA PEL·LÍCULA
FOUR LIONS / Regne Unit, 2010
Christopher Morris
Omar, un musulmà radical de nacionalitat anglesa, ha creat una cèl·lula terrorista de la qual formen part el seu germà Waj, un xic molt simple, Barry, un extremista que odia els blancs, i Fessal, un aprensiu fabricant de bombes. Mentre que Omar i Waj estan al Pakistan en un camp d’entrenament mujaidín, Barry recluta Hassan, un aspirant a raper. Quan Omar torna a Gran Bretanya, hi porta un pla: un atac suïcida contra un objectiu occidental insòlit. ATENCIÓ: És una comèdia (o més bé una farsa)!!!

Le Havre

 30 Decembre


7Masacrítica Le Havre



KAURISMÄKI, UNA QÜESTIÓ DE MIRADA

Després d'haver filmat el que ell mateix anomena la seua segona “trilogia proletària” (formada per Nubes pasajeras, Un hombre sin pasado i Luces al atardecer, rodades entre 1996 i 2006), esta primera entrega del que Aki Kaurismäki anuncia ja com la seua "tercera trilogia" sembla estrictament una prolongació de l'anterior: els mateixos personatges desvalguts, les mateixes relacions amoroses com a refugi càlid enfront de les inclemències d'un capitalisme depredador, els mateixos pàries que se socorren els uns als altres perquè se saben part d'una societat arraconada, la mateixa dignitat en els comportaments, la mateixa innocència en la mirada dels protagonistes, els mateixos conflictes amb els poderosos o amb les institucions de l'Estat...
I, no obstant, hi ha alguna cosa substancial i distintiva dins d'El Havre que desafia totes les comoditats i rutines de l'exercici crític. Hi ha ací, per a començar, una clara voluntat d'enllaçar amb l'herència d'un determinat cinema francés (de Marcel Carné a Jean Renoir passant per Jacques Becker i Jacques Prévert): una voluntat que no sols es transparenta en els noms d'alguns personatges (Becker, Arletty, Monet...), sinó també en la coherència que suposa buscar aquest tipus concret de referents per a una pel·lícula que es desenvolupa a França i que enllaça, al seu torn, amb l'anterior pel·lícula filmada per Kaurismäki en territori francés: La vida de bohemia (1991), de la que prové -a més- el mateix protagonista: aquell poeta bohemi que, després d'abandonar la banlieu parisenca per la qual hi transitava, reapareix ara treballant com a humil enllustrador a la portuària ciutat francesa que dóna nom al film.
Es tracta de Marcel Marx (interpretat en ambdós films per André Wilms), reconvertit ací en l'entranyable proletari que assumeix amb determinació l'atenció i l'alberg d'un xiquet emigrant perseguit per la policia i que, precisament per açò, es guanya la generosa solidaritat dels mateixos botiguers i comerciants del seu barri que abans li fugien en quant el veien aparéixer pel carrer abans que tornara a demanar-los que li fiaren una vegada més. Amb tota evidència, per tant, La vida de bohemia i El Havre formen un coherent díptic dins la filmografia de Kaurismäki, però la segona no és una continuació de la primera, ja que es tracta -a tots els efectes- d'una pel·lícula autònoma, les arrels de la quals remeten, això sí, a l'univers més volgut pel seu autor i al paisatge humà amb què millor es pot identificar la seua mirada.
Una mirada que, d'altra banda, sembla fer-se més amable i esperançada a mesura que la seua filmografia avança cap a la serenitat pròpia de la maduresa. Queden ja molt lluny, de fet, els durs perfils i els horitzons negres que assetjaven els protagonistes de la “primera trilogia proletària” (Sombras en el paraíso, Ariel, La chica de la fábrica de cerillas: títols filmats entre 1986 i 1990). Aquells eren temps en què els seus personatges no tenien una altra eixida que l'exili (a Estònia i a Mèxic en les dues primeres) o l'assassinat i la presó (en la tercera), una època en què la sequedat tallant de l'estil i de les el·lipsis transmetia amb exactitud la freda i contundent soledat d'unes criatures a qui Kaurismäki contemplava amb evident empatia, però a les quals era incapaç d'imaginar-les un altre destí que no fóra la tragèdia.
Clar que resultava pràcticament impossible donar un sol pas més enllà de la negror i del nihilisme que destil·lava eixa contundent obra mestra que va ser La chica de la fábrica de cerillas. Per això, probablement, quan Kaurismäki va començar a filmar fora de la seua asfixiant Finlàndia natal el seu cinema va començar a fer-se més obert, les costures del seu estil es van fer més amables i poroses, els horitzons dels seus personatges es van tornar més optimistes i l'acció salvífica de l'amor va començar a oferir-los un refugi capaç de fer-los desistir del suïcidi (Contraté un asesino a sueldo, filmada a Anglaterra) o de la delinqüència (La vida de bohèmia), si bé en esta última encara persistia un solatge de pessimisme que no podia evitar la mort en l'hospital de Mimí, sola en la seua habitació mentre -a través de la finestra- un cirerer en flor delata l'arribada de la primavera. Però ara, en El Havre, l'arribada de la primavera (el cirerer en flor reapareix en la seqüència final de la pel·lícula) ja no anuncia la mort, sinó la salvació de la dona que de nou agonitza a soles en l'habitació d'un hospital.
I és que ací estem ja, amb total deliberació, en el territori d'un conte de fades plenament estilitzat i de càlides tonalitats fotogràfiques: potser perquè, a la devastada Europa dels nostres dies, la de la xenofòbia rampant i la dels murs exteriors, ja només dins d'estos codis es pot filmar -amb tanta honestedat i amb un sentiment tan genuí- un món en què els emigrants africans són protegits pels proletaris europeus, en el qual l'amor pot curar -o imaginar que cura- l'esposa desnonada pels metges.
El fet que tot açò es conte sense cap retòrica discursiva, sense indici de sentimentalisme, sense justificacions psicologistes ni explicacions literàries, amb la subjacent intensitat emocional i amb la puresa expressiva que generen el seu sec laconisme narratiu i la seua radical depuració formal és el que constitueix, al cap i a la fi, el “miracle Kaurismäki”: el vertader tresor europeu del cinema contemporani.
Carlos F. Heredero (EL CULTURAL 22/12/2011)

DISCRECIÓ D'UN GENI
A propòsit de El árbol de la vida, un cinèfil que no exerceix la crítica professional va apuntar que la pel·lícula de Malick es veia constantment condicionada pel pols que mantenia l'anhel de puresa de les seues imatges amb la reiterada banalització sobre eixe tipus d'imatges que ha promogut la publicitat en els últims anys. En altres paraules, la platja metafísica del tram final no podia desembarassar-se del tot de les trivials ressonàncies de la promoció d'assegurances de vida a través de metàfores tan elementals (o essencials) com la que emprava el cineasta. El Havre, l'última pel·lícula del finlandés Aki Kaurismäki, es tanca amb el pla d'un cirerer en flor. No és, ni de bon tros, una imatge pura. S'hi superposa un homenatge al cinema d'Ozu i el gest de Kaurismäki de col·locar com a signe de puntuació alguna cosa que la seua estètica solia condemnar al fora de pla: una epifania de la felicitat. El d'El Havre és el final feliç més inequívoc en la trajectòria d'un senyor capaç d'aclimatar la tristesa d'un tango allí on les ànimes es maceren en alcohols d'alta graduació per a no congelar-se. És, també, la seua pel·lícula més optimista, un somni benigne per a temps severs, un conte de fades per als que habiten en les últimes fronteres de la precarietat. I la demostració que, a pesar de tot, quan es manifesta el geni, algú pot encara emocionar amb eixa imatge tan austera i delicada: un cirerer en flor.

En la pell del mateix Marcel Marx que protagonitzara La vida de bohemia (1982), l'actor André Wilms sembla haver guanyat una estoica i keatoniana brillantor en la mirada: el nou treball del personatge com a enllustrador en la ciutat portuària de Le Havre no sembla el resultat de la caiguda, ni de la renúncia, sinó una compromesa opció de vida per tal de, en definitiva, estar no tant a l'alçada, sinó al servei de l'home. La pel·lícula s'obri amb una lliçó magistral sobre l'ús còmic del fora de camp que subratlla la posició de l'excèntric heroi en les zones marginals de tota trama, de tota aventura possible. Si, com s'afirma en la pel·lícula, els diners es mouen en l'ombra, Marcel Marx viu on no pareixen projectar-se ni les ombres.
En contar esta història d'una comunitat solidària, el foraster innocent que hi trobarà una estació de pas, un amor immortal capaç de conjurar la Parca i el focus de decència que el protagonista trobarà en la figura més insospitada, Kaurismäki aconseguix la màxima depuració de la seua identitat estilística, alhora que reivindica la mirada idealista del realisme poètic francés de finals dels trenta i principis dels quaranta. Una obra mestra que sembla preferir no ser considerada com a tal.
Jordi Costa (EL PAÍS, 28/12/2011)

Una vez más, el universo de Kaurismäki aparece ante los ojos del espectador como un espacio desencantado, vacío y húmedo en el que los personajes se mueven a tientas. Incapaces, como todos, de entender nada. Demasiado absurdo para resultar trágico. Cruel y, por ello, profundamente divertido. No es un contrasentido, cuidado, es la desgracia que, como nos recuerda siempre Beckett, nada puede ser más gracioso que ella.
El Havre se entretiene en la historia un niño inmigrante huido de un contenedor. Como sea que la tristeza crea vínculos, pronto se teje a su alrededor una fina malla de miradas cómplices. Dicho así, suena tan mal como Wagner (decía Mark Twain que la música del alemán era mejor que como sonaba). Pero no. De nuevo, la estrategia del autor de Nubes pasajeras consiste en desnudar la cotidianidad de todas sus incongruencias hasta hacerlas perfectamente evidentes y profundamente extrañas.
Ante la cámara de este alumno aventajado de Bresson y Buñuel, cada gesto, cada mirada, se ofrece como si fuera por primera vez. Y eso nos deja a todos desnudos ante lo ridículo que resulta la propia sensación de ridículo. Dice el director que durante el rodaje no entendió nada (los actores hablan en francés, él no), pero que esto, lejos de preocuparle, le daba confianza. Y así es, ¿acaso tiene sentido algo de lo que creemos entender?
El resultado es un cuento moral sin moral, una fábula sin moraleja, un lúcido alegato contra la hipocresía sin alegato y sin hipocresía. El resultado, decíamos, ni siquiera es resultado; es un ejercicio limpio de vaciado del que queda, entre otras cosas, la divertida constancia de que Murcia (o Helsinki) puede estar en cualquier sitio. Es así. Tan brillante como genial. Ahora, vuelvan a cerrar los ojos y digan 'Murcia'. ¿A que se parece a Helsinki?
Luis Martínez (EL MUNDO 17/05/2011)




LA FITXA
Finlàndia – França, 2011. 93 minuts
Dirección i Guió: Aki Kaurismäki. Fotografia: Timo Salminen. Producció: Aki Kaurismäki, Fabienne Vonier i Reinhard Brunding.
Intèrprets: André Wilms, Kati Outinen, Blondin Miguel, Jean-Pierre Darroussin, Jean-Pierre Leaud.

PRÓXIMA PEL·LÍCULA
LA VOZ DEL VIENTO  (Semillas de transición) / França – Espanya, 2012
Carlos Pons

Jean Luc Danneyrolles, agricultor de la Provença francesa i Carlos Pons, documentalista, organitzen un viatge cap a Granada a la trobada dels moviments socials alternatius emergents, entre l'agroecologia i el canvi de paradigma. Se'n duen un càmera i parteixen durant els grans freds de febrer de 2012, portant com a moneda de canvi una col·lecció de llavors. El testimoni viu d'un moviment que creix... Un altre món es fa possible ací i ara.






Nader y Simin, una separación.

2 decembre

DIVORCI A IRÁN

L’Iran modern, el que habita en els jutjats, les escoles i les universitats, és el que retrata Asgar Farhadi en Nader y Simin, una separación. Ós d’Or en l’últim Festival de Berlín, la pel·lícula mostra que el cine iranià no ha deixat de créixer a pesar de la persecució de directors com Kiarostami o Panahi.


Resulta certament interessant que les dues ficcions iranianes que major recorregut estan tenint aquest 2011 pel circuit de festivals cinematogràfics siguen propostes tan divergents en la forma com convergents en el fons. Per un costat tindríem Good Bye, de Mohammad Rasoulof, presentada en la secció 'Un certain regard' de l’últim festival de Cannes, aterridora història d’una dona embarassada amb el marit desaparegut -un periodista perseguit pel règim de Mahmud Ahmadineyad-, que tracta de fugir del país coste el que coste. La pel·lícula de Rasoulof aplica un to àrid, estàtic i agressiu a la tràgica història narrada: la càmera captura la soferta mare coratge en enquadraments claustrofòbics i li nega tot respir.
Per un altre costat tenim esta deliciosa Nader y Simin, una separación, d'Asgar Farhadi -tot i ser la seua quarta pel·lícula com a director al nostre país només ha estrenat l’anterior: A propósito de Elly (2009)-, última guanyadora del Festival de Berlín, on es va alçar amb l’Ós d’Or a la Millor Pel·lícula i a les Millors Interpretacions a l'actor i a les dues actrius protagonistes. La pel·lícula arranca amb la petició amistosa de divorci d’una parella de classe mitjana; ella vol exiliar-se a un altre país on la seua filla puga créixer amb major llibertat, de pensament i de credo; ell, al contrari, vol quedar-se per atedre son pare malalt d’Alzheimer. La situació conjugal acabarà desenrotllant-se fatalment amb un accident que implica la dona embarassada que cuida del pare malalt. L'esdeveniment els portarà a enfrontar-se en els tribunals, situació que farà canviar el cos dramàtic per les formes del thriller jurídic, on els personatges no cessaran d’enfrontar-se a qüestions morals que acabaran per embogir les seues vides. Diu Farhadi que en totes les seues pel·lícules intenta donar una visió realista i complexa dels personatges, siguen homes o dones: “Actualment a Iran les dones són les que realment lluiten per a recuperar els drets que els han retirat. Són autèntiques resistents, més decidides que els homes”.
La clau de les seues paraules està en eixa mirada naturalista que diposita en el drama. I és que Nader y Simin, una separación és una pel·lícula que mira Occident en les formes. Si generalment l’espectador occidental més avesat relaciona el cine iranià amb la semàntica de l’espera, la repetició, el silenci i la contemplació -d’ací van sorgir realitzadors com Abbas Kiarostami, Mohsen Makhmalbaf o Jafar Panahi-, se sorprendrà positivament amb aquesta obra dinàmica. La seua cinètica interna és superior a molts thrillers americans, on les accions s’encadenen en cascada i on es parla (i es diu) molt, de manera que recorda, per moments el Woody Allen de Maridos y mujeres (1992) o el Mike Leigh de Secretos y mentiras (1996). La innegable força del retrat de la quotidianitat contemporània a Teheran, urbs de malson tenallada per una burocràcia escheriana i un rígid sotmetiment a les lleis religioses, converteix l’acte particular -l’anècdota dramàtica- en una acció universal -els dilemes ètics a què s’enfronten els personatges valen per a qualsevol lloc del món. D’ací que la diferència entre ambdós films siga purament plàstica: ambdós retraten Iran des d’un punt de vista modern, allunyat de la vida rural, amb personatges que voregen la intel·lectualitat, però alhora denoten les imposicions d’un govern que usa la religió com a aterridora arma llancívola.
Però mentre en Good Bye les formes tendeixen a l’abstracció, en la pel·lícula de Farhadi busquen desbordar-se a fi d’equiparar la violència interna del relat. Això no converteix una pel·lícula millor que l'altra, però sí que mostra que el cinema iranià mai no ha deixat de créixer per més que Kiarostami visca exiliat a França i Panahi seguisca empresonat sota l’única acusació de fer pel·lícules que no agraden al règim (al principi del text apuntem que les dues ficcions més interessants d’enguany eren les de Farhadi i Rasoulof, perquè la millor pel·lícula iraniana del 2011 és un documental amb forma de  diari filmat: This is not a film, on Panahi retrata un dia de la seua vida com a condemnat a detenció domiciliària). Esta actualització del context dramàtic de l’Orient Mitjà no és en absolut fútil: “Molts occidentals tenen la idea errònia de què gran part de la població iraniana viu al medi rural i, per tant, assignen un lloc en la burgesia als personatges de la pel·lícula. Els referents a Iran són molt diferents dels d’Occident. Estan els pobres, la classe mitjana i els rics, però només és una diferència econòmica. Moltes persones sense recursos econòmics tenen un elevat nivell cultural”. Una contextualització que el director ha tractat d’imprimir a la seua obra des dels seus inicis, ja que tracta de retratar l’Iran modern, el que habita als jutjats, a les escoles, a les universitats... Si a més es realitza contant una història tan ben teixida i amb tanta força (i intel·ligència) com aquesta, normal que Nader y Simin, una separación siga la grandíssima pel·lícula que és. De fet, encara que només fora per la força que posseeixen les seus intèrprets femenines -en les antípodes del que Occident imagina d’una dona sotmesa sota una religió opressiva-, les actrius Leila Hatami i Sareh Bayat, el visionat d’aquesta obra ja hauria pagat la pena.
Alejandro G. Calvo (EL CULTURAL  07/10/2011)

TOTS SOM CULPABLES
Si Fritz Lang haguera dirigit aquesta pel·lícula, hauria fet insistència en l’ambigüitat moral dels seus personatges. Si Jean Renoir haguera dirigit aquesta pel·lícula, hauria demostrat que tots ells tenen les seues raons per a actuar del mode en què ho fan. Si Otto Preminger haguera dirigit aquesta pel·lícula, els hauria mirat des d’una presumpta objectivitat i hauria intentat que tots els elements de juí estigueren en primer pla, per tal d'oferir a l’espectador l’oportunitat d’interpretar-los al seu capritx. La magnífica pel·lícula d’Asghar Farhadi fon estes tres perspectives en una sola: construeix l’edifici d’un thriller judicial sobre les bases d’un melodrama familiar que muda de pell a cada canvi de pla i desmunta sense parar els mecanismes d’identificació de l’espectador; procura que tots els seus personatges tinguen espai i temps per a explicar-se, o perquè els entenguem; exposa les dificultats que té comportar-se segons una ètica individual sense que ningú estiga per damunt de les altres, i opta per un auster naturalisme que bé podria confondre’s amb una sinistra, pessimista objectivitat.

El rosari de desastres que desencadena la separació de Nader i Simin no sols revela el revers fosc dels actes quotidians i la maldat inconscient que amaguen les mentides que diem per a salvar-nos sinó també la força oculta de la lluita de classes en la societat iraniana i el control d’un patriarcat que, obstinat, continua volent silenciar la voluntat de les dones. Menys al·legòrica que A propósito de Elly, Nader y Simin, una separación no subratlla les seues denúncies, perquè a Farhadi li interessa més allò universal que allò particular. En cada amagatall narratiu, hi ha un dilema moral que dóna un gir radical al relat, i al final només hi ha un personatge –el de la filla afectada per la violenta separació dels seus pares– realment pur, una mirada sàvia que compta amb tota la informació necessària per a arribar a la conclusió que, en aquesta faula exemplar, tots som culpables fins que es demostre el contrari.
Sergi Sánchez (7 d'octubre de 2011)

EL COSTAT OCULT D'UNA VERITAT
No corren bons temps per als cineastes iranians, conscients que poden acabar a la presó o en l’exili. Però les seues pel·lícules continuen acumulant guardons en festivals internacionals i provocant actituds contradictòriament i decididament cíniques en els censors que exerceixen la intolerància oficial. Amb Nader y Simin, una separación, el seu cinqué llargmetratge, Asghar Farhadi va obtindre l’Ós d’Or en l’últim Festival de Berlín, en l’edició anterior del qual també havia sigut guardonat com a millor director per A propósito de Elly. El talent que evidenciava en aquella pel·lícula on es percebien ressonàncies de l’obra d’Antonioni, queda ara desbordat per la seua nova obra.
En Nader y Simin, una separación confronta dos universos de la societat iraniana actual i deixa que siga l’espectador qui prenga partit mitjançant la informació aportada, que és constant i gens reiterativa. Enquadraments de càmera sempre perfectes, diàlegs esplèndidament dosificats i la credibilitat aportada pels actors, des dels protagonistes a l’últim figurant, converteixen la pel·lícula en un fascinant, magistral mosaic d’emocions.
Farhadi manté l’espectador en constant estat de sorpresa, un fet inusual en els temps de cinema recurrent i basat en arquetips mancats de vida pròpia. Divorci, religió i diferències socials constitueixen els elements d’una història, aparentment gens extraordinària, però que manté en suspens i ofereix girs sorprenents. Tots oculten algun secret i Farhadi mai pren partit: és l’espectador qui ha de decidir. 
Lluís Bonet Mojica (LA VANGUARDIA,  7 d'octubre de 2011)







LA FITXA
Jodaeiy e Nader az Simin. Iran, 2011. 123 minuts
Direcció i Guió: Asghar Farhadi. Fotografia: Mahmood Kalari. Música: Sattar Oraki. Productors: A. Farhadi i Negar Eskandarfar.
Intèrprets: Leila Hatami (Simin), Peyman Moadi (Nader), Sareh Bayat (Razieh), Shahab Hosseini (Hojjat), Sarina Farhadi (Termeh).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA (ATENCIÓ: 23 de desembre!!!!)
EL ILUSIONISTA / França, 2010
Sylvain Chomet

Conta la història d’un vell mag que tracta de no defraudar una xiqueta convençuda que els seus trucs de màgia són reals. Segona pel·lícula d’animació del director de Bienvenidos a Belleville, basada en un guió inèdit de Jacques Tati.







Women without men

Dia 25

UN JARDÍ DE LLIBERTAT
Hi ha un moment de digressió en Women without men en què els seus protagonistes, dones de molt distinta classe social, acaben en un jardí especial, allunyat en l'àmbit temporal i l’espacial de les revoltes -i posterior colp d’Estat- que va viure Iran en 1953.
És un toc de realisme màgic gens subtil, un senyal a l’autèntica passió de la seua directora, l’iraniana Shirin Neshat (Qazvin, 1957): el videoart. Neshat és una de les creadores audiovisuals més importants i Women without men, el seu reeixit salt -premi a Venècia inclòs- al llarg de ficció. Eixe senyal enllaça la seua pel·lícula amb Hunger, de Steve McQueen, un altre videocreador d’altura esdevingut en cineasta amb ganes de contar històries socials amb potència visual i lirisme. "Moltes gràcies pel paral·lelisme. El respecte moltíssim com a artista i com a realitzador de cine", contesta per telèfon des de Nova York.
"És cert que usem la poesia per a parlar del drama. Altres artistes, com Julian Schnabel, han caigut en el convencionalisme en el seu salt al cine. Al contrari, per a mi era necessari usar la força de les emocions, la potència de les imatges per a construir la història sense oblidar els diàlegs. Ah, el guió... es dur respectar-lo per a algú que ve de la videoinstal·lació [rialles]".
La directora iraniana ha viscut quasi tota la seua vida als Estats Units, però mai no ha traït al seu país natal en la seua obra. "Estic tan involucrada a ser iraniana, que entenc que la gent veja la meua obra com la d’una autora d’allí, malgrat que als 18 anys la meua família es va mudar als EUA. Sé que la meua obra és un constant diàleg entre la societat iraniana, l’islam i la condició femenina. Ser artista és ser conscient de tu mateixa, de la teua realitat". I en esta onada de llibertat que arrasa com un tsunami els països islàmics, li ha arribat l’hora a Iran? "Tant de bo. Açò està passant tan ràpid. A Egipte va ser molt espontani, però a Iran no agafaran el Govern amb la guàrdia baixada. Hi ha un ferri control de les comunicacions".
En Women without men, el jardí-refugi al·legòric en què es reclouen les dones beu del realisme màgic de la literatura sud-americana. És una elecció seua? "Hi estava al llibre en què es va basar el guió. Molta gent em va avisar: 'Eixe tipus de literatura és el més difícil de traslladar al cinema'. No hi ha ni una adaptació decent de les novel·les de Gabriel García Márquez, perquè la màgia i l’al·legoria no es poden plasmar en la pantalla si no ho fas amb absoluta llibertat artística. I l’al·legoria sempre ha estat a la cultura persa. El jardí serveix per a escapar de la realitat, i molts occidentals no m’entenen".
A Neshat se li acaba el temps, però abans vol recordar Jafar Panahi, el cineasta iranià represaliat pel règim dels aiatol·làs. "Som amics, estem en contacte constantment. La seua conversió en icona és dolorosa per a la seua situació, però necessària per a defendre la democràcia a Iran".
Gregorio Belinchón (EL PAÍS / 25-02-2011)




LUCHA A GARROTAZOS
Teherán, 1953. Partidarios del primer ministro Mohammed Mossadeq, defensor de la nacionalización de los recursos petrolíferos iraníes, se enfrentan en una plaza emblemática de la ciudad con los defensores del sha Reza Pahlevi, apoyado en la sombra por los servicios secretos del Reino Unido y Estados Unidos. Es la lucha abierta de los ciudadanos de un mismo pueblo. En una plaza y a garrotazos. Los paralelismos con lo ocurrido en Egipto y variados países del mundo islámico nos llevan, una vez más, a elucubrar sobre el carácter cíclico de la historia. Women without men, ópera prima de Shirin Neshat, llega con retraso a España pero, quizá, en el mejor de los momentos.
Premio a la mejor dirección en el Festival de Venecia de 2009, la película cuenta la historia de cuatro mujeres durante los días del golpe de estado, mezclando cine político, drama social y, lo peor, un halo de descompensada imaginería visual que la convierte en una obra desigual. Mejor cuanto más apegada a la tierra, cuanto más centrada en el devenir físico de sus personajes, la película de Neshat, sin embargo, resbala cuando se sube a las nubes de una poesía visual más cercana a un realismo mágico con tendencia a lo rancio que a sus demoledores, subversivos y desconcertantes trabajos realizados desde hace dos décadas en el campo del videoarte y la fotografía. Eso sí, las circunstancias históricas del momento invitan a interiorizar en el imaginario colectivo algunas frases. "Todo se repite en la historia. La esperanza, la traición, y también el miedo". Actual, intemporal.
Javier Ocaña (EL PAÍS / 25-02-2011)

A partir del seu treball com a fotògrafa i videoartista, Shirin Neshat ha elaborat des de l’exili la seua pròpia versió de la teoria de gèneres en un context tan polaritzat com el de la societat iraniana, en el qual la tradició opressora del patriarcat ha deixat molt clar qui són els roïns de la pel·lícula. Més d’una instal·lació de Neshat ha fet insistència en aquest enfrontament, amb la subtilesa obliqua d’un art que no necessita el relat per a fer-se entendre. En Women Without Men converteix aquest discurs en narració. La subtilesa desapareix: el més discutible d’esta opera prima és que les quatre protagonistes, dones en l’època del colp d’estat de 1953 a Teheran que va derivar en un enfortiment del fonamentalisme, són en excés representatives o simbòliques d’un únic missatge. El personatge més interessant, el d’una prostituta a la vora de la bogeria, és el més abstracte, i el portador de les imatges més malaltes i belles d’una pel·lícula que troba la seua capacitat de seducció en la bellesa lunar, una mica sinistra, de la seua estètica, prolongació directa de la producció artística de Neshat.
Sergi Sánchez (fotogramas.es)


El cine iraní se debate entre el exilio y el encierro más vergonzoso (memorable silla vacía en el reciente Festival de Berlín para Jafar Panahi). Pero Shirin Neshat pertenece más al videoarte neoyorquino que al cine que se viene desarrollando en su tierra natal, lo que se nota y se siente en este su primer largometraje. Historia coral, coherente y consecuente con la temática de la Neshat fotógrafa y performance, Women Without Men adolece de dimensión cinematográfica, más que de ambición narrativa, lo cual supone una falta grave para alguien que se ha doctorado cum laude en el territorio de la imagen.
No queremos decir con esto que los planos de la película no posean la belleza de la serie fotográfica Women of Allah, ni la capacidad de sugerencia de obras como Turbulent o Rapture, sino que del conjunto no se desprende aquella fuerza intrínseca que sí atesoraban las mencionadas piezas. La película deja para el recuerdo secuencias como la del prostíbulo –extraída de Zarin, otra adaptación de la literatura de Parsipur Shahrnush–, la del baño público, o la misma escena del suicidio que vertebra la película, pero por otro lado peca de una insuficiente y en ocasiones artificiosa recreación histórica (hablando en plata, al conflicto histórico le faltan extras y le sobra maquillaje).
Aún así, la película conquistó al presidente del Jurado del Festival de Venecia en 2009 (Ang Lee), lo que provocó que Neshat se hiciera acreedora del León de Plata en aquella edición. Premios más cuestionables se han visto.
Sergio F. Pinilla (cinemania.es)

LA FITXA
Zanan-e bedun-e mardan. Alemanya, Àustria, França, 2009. 95 minuts
Directora: Shirin Neshat. Guió: Shirin Neshat, Shoja Azari (Novel·la: Shahrnoush Parsipour). Fotografia: Martin Gschlacht. Música: Ryûichi Sakamoto. Producció: Susanne Marian, Martin Gschlacht i Philippe Bober.
Intèrprets: Pegah Ferydoni (Faezeh), Arita Shahrzad (Fakhri), Shabnam Tolouei (Munis), Orsi Tóth (Zarin).

PRÒXIMA PEL·LÍCULA
NADER Y SIMIN, UNA SEPARACIÓN / Iran, 2011
Asghar Farhadi
Nader i Simin son un matrimoni que, junt amb la seua filla Termeh, decideixen abandonar Iran a la cerca d’una vida millor. Però quan tot està quasi preparat ell es tira enrere per temor d’abandonar son pare, a qui li han diagnosticat Alzheimer. Així comença un conflicte entre ells, que es complicarà quan Nader decideix contractar una dona per a ajudar-li amb l’atenció 




de son pare. SI NO L'HEU VISTA, NO VOS LA PERDEU. ÉS UNA DE LES MILLORS PEL·LÍCULES ESTRENADES EL 2011.