Frància-Alemanya, 2010. 128´
V.O en anglés subtitulada
No recomanada a menors de 7 anys
Grècia, 2009. 94´
V.O en grec subtitulada
No recomanada a menors de 18 anys
Horari: Diumenge 19:00 h
El cinema com a forma d'abordar “assumptes greus” però també com a “espectacle”. Aquesta és la fórmula que ha convertit Costa-Gavras (Grècia, 1933) en un dels directors més populars i alhora respectats dels últims quaranta anys. Des dels temps de la seua trilogia amb Yves Montand, Z (1969), La confesión (1970) i Estado de sitio (1973), on va abordar la dictadura militar grega, la repressió comunista a Txecoslovàquia i la ingerència d'Estats Units a Sud-amèrica respectivament, Costa-Gavras ha sigut un incansable investigador de les injustícies polítiques i un polemista amb fonament. Una fórmula, una narrativa amb força i un assumpte important, que aplica a la seua nova estrena, Edén al oeste, joc de paraules amb el títol de la famosa novel·la de Steinbeck, en la qual aborda la immigració il·legal de la mà d'Elias, un immigrant de nacionalitat desconeguda que desembarca en la costa grega en una pastera amb el difús somni d'arribar a París.
El que Michael Winterbottom va explicar de forma seca i contundent en la terrible In this World (2002), un film en el qual transmetia de forma magistral la sensació d'angoixa i asfíxia de dos pakistanesos que volen entrar a Anglaterra, Costa-Gavras ho converteix en una odissea repleta d'aventures i desventures que recorda a estones la picardia tradicional espanyola: “Fa molts anys que volia fer una pel·lícula sobre immigració però no trobava la història adequada”, explica el cineasta des de París. La dificultat sorgia perquè al director no li interessava un enfocament dramàtic: “Sempre he vist els immigrants com a persones amb una energia extraordinària i també volia reflectir açò. Fa falta molta força de voluntat per a deixar arrere tota una vida i embarcar-se en un país desconegut. Són persones valentes i jo volia fer justícia al seu coratge. Per això m'interessava explicar-ho com una faula”. Una faula en la qual Costa-Gavras inclou dosis de realisme màgic, a les antípodes de, per exemple, Ken Loach.
Entre la faula, l'aventura i el dramatisme sorgeix aqueix Elias, un jove que per al seu propi desconcert arriba a una platja nudista que pertany a un complex turístic on el contrast entre la seua precarietat i el luxe es revela brutal: “M'agradava ironitzar sobre eixos ‘paradisos’ momentanis que vam crear els occidentals a costa de generar un sofriment extrem entre els més desafortunats”. En eixe lloc idíl·lic Elias aconseguirà sobreviure gràcies no solament a la seua picardia sinó, sobretot, al seu atractiu físic: “Vaig estar pensant molt en quin tipus d'actor volia. Al final vam escollir-ne un guapo, primer perquè en el cinema solem fer-ho així i segon perquè m'agradava trencar amb eixa imatge de l'immigrant apallissat d'aspecte terrible”. A partir d'ací, Elias enllaça una trobada rere l'altra en les quals es revela la bondat i maldat de cadascun: “M'identifique amb la dona que li regala la jaqueta a París. Em sembla absurd pretendre que els qui estem ben establits a Europa hem d'ocupar-nos de cada desconegut en dificultats, però sí que hi ha petits gestos que marquen una diferència. És eixa petita bondat la que jo volia reivindicar”.
Una bondat que troba el seu tenebrós revers en un racisme que la pel·lícula no oculta: “A França hi ha molta gent que pregunta indignada als immigrants si se senten francesos. És una qüestió mal plantejada. Del que es tracta és de si ells els consideren com a tals. A partir d'aqueix moment és quan aconseguirem crear una vertadera integració. Quan es parla d'aquest assumpte és fàcil oblidar que un 30% de la societat francesa està composta per persones que provenen originàriament d'un altre país”. Inclòs el propi Costa-Gavras, que es va traslladar a París en els temps de la universitat: “Supose que sí que em vaig sentir com un estranger els primers anys però la realitat és que fa molt temps que visc ací i esta és la meua ciutat”. Una ciutat, per cert, sobre la qual no ofereix una perspectiva especialment afalagadora, els parisencs d'Edén al oeste són d'allò més antipàtics: “És que són així!”, replica el director entre rialles.
El rebuig cap als estrangers tindria arrels profundes, ja que, segons Costa-Gavras, “els éssers humans som per definició racistes. Ací radica el valor de l'educació. És possible vèncer aqueix prejudici interessant-se per l'altre. Ací les pel·lícules o les novel·les poden ajudar. El cinema ha contribuït a crear la cultura en la qual vivim”. I això que el cineasta no es mostra molt entusiasmat davant els temps que corren: “A Europa ha succeït una cosa i és que hem exportat d'Estats Units el culte als diners. És una cosa que no succeïa en la meua joventut. Detecte una cultura cada vegada més banal i políticament correcta, l'objectiu de la qual no és qüestionar l'ordre establert sinó mantenir-lo. Quan vaig començar a fer pel·lícules era més fàcil plantejar projectes ambiciosos. Ara és molt difícil aconseguir finançament si no vols fer un film policial o una comèdia”.
Un desencantament que el director trasllada a tots els àmbits: “Els joves d'avui no volen saber res de la política i els entenc perquè han crescut sense cap referent. No han vist persones preocupades per millorar les condicions de vida sinó assedegades de poder i de diners. En el tema de la immigració, per exemple, mai no s'ha vist cap vertader interès per crear unes bones condicions d'integració, com a màxim, un esforç per regular millor l'explotació econòmica sense caure en l'esclavisme. I és una pena perquè no hi ha activitat més elevada i bella que la política”.
Costa-Gavras també observa amb dolor la situació d'Europa: “L'esquerra s'ha quedat sense respostes davant els desafiaments del món i ha creat enormes masses de gent decebuda. Jo sóc molt crític amb Sarkozy o Merkel, però el pitjor sens dubte és Berlusconi. És un personatge absolutament lamentable”. Fins a acabar amb el que Gavras considera l'origen del mal: l'individualisme generalitzat.
Juan Sardá (EL CULTURAL, 23 d’octubre de 2009)
EL SOMNI D'EUROPA
El tema de la immigració a l'Europa del benestar dels desposseïts, extracomunitaris o no, consta ja d'una nodrida filmografia. esta pel·lícula, que inverteix un conegut títol de James Dean, és l'aportació a aquest corpus de Costa-Gavras, veterana figura del que Serge Daney anomvenava la «ficció d'esquerres».
No és la millor que hem vist sobre esta qüestió, però la seua intenció és honesta, no carrega les tintes i té el seu moment de major inspiració en el bloc inicial: Elias arriba a una luxosa colònia de vacances (anomenada, subtilment, Edèn) i comprova com és de fàcil barrejar-se amb els privilegiats quan s'aterra en una platja nudista: només cal desfer-se de les poques possessions que es porten quan es viatja per desesperació. La resta de la seua entretallada peripècia segueix camins previsibles. Costa-Gavras no cau en excés en les fàcils temptacions del cinema de tesi, encara que de vegades fa l'efecte que alguns personatges que troba només apareixen per tal d'il·lustrar el tema del contrast entre «nosaltres» i «ells» (encarnats per Elias): per exemple, la burgesa parisenca de bon cor que encarna una envellida Anne Duperey.
L'únic personatge desenvolupat és el del protagonista, la nacionalitat del qual no se'ns aclareix del tot, si no m'equivoque: però la inexpressivitat de l'actor que l'interpreta fa que no depasse la condició d'emblema.
Antonio Weinrichter (ABC, 23 d'octubre de 2009)
Una altra crítica: http://www.contrapicado.net/critica.php?id=431
LA FITXA
Eden à l’ouest. França - Itàlia - Grècia, 2008. 111 minuts
Direcció: Costa-Gavras. Guió: Costa-Gavras i Jean-Claude Grumberg. Fotografia: Patrick Blossier. Música: Armand Amar. Producció: Michèle Ray-Gavras, Jérôme Seydoux i Manos Krezias.
Intèrprets: Riccardo Scamarcio (Elias), Ulrich Tukur (Nick Nickelby), Juliane Koehler (Christina Lisner), Eric Caravaca (Jack), Ana Paula Aurijo (Elena), Gil Alma (Bob), Konstatinos Markoulakis (Yvan), Antoine Monot (Karl), Florian Martens (Gunther), Jean-Pierre Gos (Franz), Jian Zhang (Kim).
PRÓXIMA PEL·LÍCULA
ESTOMAGO / Brasil, 2007
Marcos Jorge
Raimundo *Nonato arriba a la gran ciutat amb l'esperança d'aconseguir una vida que li permeta, en el mateix dia, menjar i sopar. Aconsegueix treball en un bar i allí descobreix el seu talent innat per a la cuina, i amb els seus guisats, transforma el lloc en un local d'èxit. Giovanni, amo d'un conegut restaurant italià, intueix els dots de cuiner de Nonato i canvia la seua vida en contractar-ho com a ajudant de cuina.
El crític Jonathan Romney expressava fa poc en les pàgines de Sight & Sound la seua grata sorpresa davant del cosmopolitisme referencial, infreqüent en la mitjana de cineastes britànics, de Soi cowboy, segon treball del controvertit Thomas Clay. Es pot sentir un entusiasme semblant davant d'una pel·lícula molt distinta, però igualment anòmala en el seu context: Tres dies amb la família, un prometedor debut, si més no, en què la directora Mar Coll, formada en l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), i la guionista Valentina Viso, formada en la Escuela de Cinematografía y del Audiovisual de Madrid (ECAM), es revelen més pròximes a una imminent conquista de la maduresa que a un brillant treball de llicenciatura.
Basten pocs minuts de metratge per a intuir en la mirada de Mar Coll una inclinació afrancesada, en el millor sentit de la paraula: el seu control del registre naturalista no alça sospites d'exercici d'estil, però sí que revela coneixement de causa, una exquisida i gens forçada selecció de referents i una inusual capacitat per a mirar més enllà d'eixe cinema espanyol que sembla encabotat a trobar les claus del realisme en les impostades ficcions televisives. Convé celebrar, per tant, l'arribada d'una nova directora amb un cosmopolita equipatge referencial, però no és l'única cosa que singularitza a Mar Coll: la seua pel·lícula utilitza eixos referents per a indagar en un tema molt propi i essencial -la medul·lar endogàmia de l'arquetípica família catalana, que, ací, sembla una lúcida declinació de l'arquetípica família jueva, amb els seus usos claustrofòbics de l'afecte i la seua gestió (no sempre estratègica) del desafecte-. D'altra banda, enfront d'altres estimulants i radicals propostes del recent cinema espanyol que aposten per certa abstracció expressiva, la pel·lícula de Mar Coll exercita una transparent voluntat de comunicació.
La defunció d'un avi que sembla haver actuat com a implacable força centrífuga del nucli familiar activa el pretext narratiu de la forçada reunificació grupal, que propiciarà l'inevitable balanç de danys, amb la seua corresponent quantificació de clavills afectius. La successió de rituals i desencontres es contempla a través de la mirada d'una figura que ha triat la condició de desclassada per a abraçar un aïllament gens confortable: Nausicaa Bonnín encarna un personatge aspre, que no ofereix cap agafador a la identificació del públic i el que acaba aconseguint -ser nervi, cor i consciència del relat- s'acosta probablement al tour de force. No és l'única interpretació remarcable en un repartiment que troba la seua puntual dissonància en els tons una mica caricaturescos, encara que controlats i posats al servei d'un arquetip esculpit amb mala bava, de Ramon Fontserè.
Es pot retraure a Tres dies amb la família una certa tendència a verbalitzar els conflictes que abans ha apuntat amb subtilesa. No obstant, malgrat l'extrema joventut de Mar Coll, eixes debilitats semblen més pròpies d'una sorprenent maduresa en procés de construcció que de les inseguretats d’una principiant. Convé celebrar l'arribada d'una nova directora cosmopolita.
Jordi Costa (EL PAÍS / 26-06-2009)
MERITÒRIA DE DIRECCIÓ
Les operes primes, (excepte il·lustres excepcions com Ciudadano Kane), se solen caracteritzar per una certa timidesa a l'hora d'abordar les formes. El cine no és, com la lleugera literatura, un art que es comença lliurant-se als excessos del barroquisme. I és que ja ho va dir el mateix Welles: La timidesa aplaca al director novell, que no s’atreveix a “violentar la càmera”, a forçar-la perquè escape de la seua pesadesa i desencadene el seu potencial poètic. Esta física apreciació (darrere la qual s'amaga tota una manera d'entendre el cinema) serà sens dubte matisada novament amb l'arribada de les càmeres digitals, quasi tan lleugeres com la ploma del poeta, i que tracen la imatge amb la fluïdesa del gest pictòric. Però de moment, i mentre la relació entre la sala d'exhibició i el format cinema es manté relativament sòlida, una pel·lícula com Tres dies amb la família ve marcada per eixe to rígid que la seua directora, clarament superada pel monstre-càmbra, li ha conferit.
La pel·lícula de Mar Coll sembla un poc encadenada a les seues aspiracions de solemnitat i profunditat. La càmera, efectivament, pesa, però no sols pels seus enquadraments i els seus punts de vista, sinó per la seua mobilitat limitada, pel seu enfocament selectiu sempre a la manera convencional, i també perquè assumeix tranquil·lament un muntatge previsible i funcional, quan tal vegada la pel·lícula, que no va precisament sobrada de metratge, haguera requerit més pausa i més contemplació. La por a avorrir ha pogut novament amb les ganes de sorprendre i d'agradar. Així, les intencions interessants d'algunes escenes, (com la primera del tanatori, on es distingeixen en camps separats les dues generacions de la família Vich que polaritzaren la pel·lícula), es dilueixen un poc en un estil que no escapa a les inèrcies imposades per eixa concepció sempre massa pragmàtica, sempre massa econòmica del cinema que és la marca de fàbrica de l'educació cinematogràfica de Coll.
Encara pitjors que estes consideracions formals resulten la indecisió de la pel·lícula a l'hora d'establir un to coherent, o certes dissonàncies en la direcció d'actors, prou molestes encara que molt pròpies del principiant. Però ja arriba l'hora de passar als mèrits. Fer cine no és fàcil, realitzar un llargmetratge menys encara, i Mar Coll, a pesar de tot el que s'ha dit, ha aconseguit una pel·lícula meritòria, amb moments bonics i que transmeten una sensibilitat tendra i al mateix temps tràgica.
Amb una estructura pròpia d'un curtmetratge “expandit”, l'argument de Tres dies amb la família participa d'eixa tendència del cinema més recent a indagar en els conflictes de la família, eixa ancestral unitat cada vegada menys unida i a la qual comencen a aplicar-li adjectius tan aterridors com “disfuncional” . Recordem en aquest sentit Las horas del verano o Un cuento de Navidad, i oblidem-les ràpidament, perquè les comparacions serien odioses. Però quedem-nos amb això: Mar Coll posa el seu ull en un tema complex i ric i ix de l'aventura amb una bona col·lecció de conclusions, de tènues moralitats i de sorpreses psicològiques. Cap revelació ens espera després de la prematura aparició dels títols de crèdit, però sí alguna reflexió d'eixes que afecten el nostre ser més íntim; i això sempre és d'agrair. A més, les interpretacions són solvents i commovedores, i la visió de la família catalana sembla prou justa: lluny de l'efervescència de la bohèmia francesa, la burgesia de la nostra terra viu entre els seus tradicionalismes moderats i la seua rancorosa fredor, ancorada en un hieratisme antieròtic que Mar Coll busca superar a través d'una generació jove que es vol amb un poc més de tacte i de pell que la dels seus pares. Més aviat, en eixos silencis carregats de dolor en els quals Eduard Fernández és especialista, l'angoixa de les relacions familiars catalanes s'assembla a la terrible commoció que cert puritanisme causava en les famílies de Bergman, encara que per al “catalanet” els eixos de la vida continuen sent d'allò més prosaic: els diners, el treball, la proximitat dels familiars, la fluïdesa en el respecte i en la incomunicació...
Tots, en fi, elements universals i reals, com la vida mateixa, i que Coll posa en pantalla amb les deficiències esmentades, però amb intel·ligència i coneixement de causa, construint un xicotet retaule que el cinema català agrairà, ja que ni els desgavells de Ventura Pons ni les intangibles palles mentals d'Albert Serra s’atreveixen a tractar temes tan quotidianament transcendents i rellevants.
Adrià Sunyol (http://www.contrapicado.net/critica.php?id=404)
LA FITXA
Espanya, 2009. 86 minuts
Direcció: Mar Coll. Guió: Mar Coll i Valentina Viso. Fotografía: Neus Ollé. Música: Maikmaier. Productors: Sergi Casamitjana, Aintza Serra i Lita Roig.
Intèrprets: Nausicaa Bonnín (Léa), Eduard Fernández (Josep Maria), Philippine Leroy-Beaulieu (Jöelle), Francesc Orella (Toni), Ramón Fontserè (Pere), Aida Oset (Mar), Artur Busquets (Pau), Amalia Sancho (Virginia), Isabel Rocatti (Montse), María Ribera (Laia).
PRÒXIMA PEL·LÍCULA (14 de novembre)
EDEN AL OESTE / França, 2009
Costa-Gavras
Igual que en L'Odissea d'Homer, el Mar Egeu és l'escenari on discorren les aventures d'Elías, el nostre protagonista. En aqueixes mateixes aigües, sota el mateix sol i els mateixos cels com en l’albada de la civilització. Després d'innombrables incidents i accidents, una escala al paradís i una estada a l'infern, el màgic final del seu periple es desenvolupa a París.